Jakten på neste Coach of the Year er i gang

I disse dager jobber fagjournalister fra land over hele Europa for å finne den neste Coach of the Year. Fire turbusser er i testen. Volvo 9700DD, Setra S511HD, Neoplan Cityliner C og VDL FDD2 – 141.

Bussmagasinet er i Bled i Slovenia disse dager på den årlige busstesten. Totalt er det 22 fegjournalister i den internasjonale Bus & Coach juryen som tester ulike busser. Ikke bare for å finne den beste, men for å omtale og vudere vær eneste tur, rute og minibuss. Resultatet fra testen blir så omtalt i fagtidsskrifter over hele verden. Ut av den detaljerte testen blir en buss kåret til den beste.

Coach of the Year 2022 vil bli avslørt senere i høst under et online arrangement en plass i Europa.

I årets test deltar Volvo med sin helt nye dobbeldekker, 9700DD. Dette er en 14 meter fleksibel turbuss med plass til nær 80 passasjerer. Bussen kan kundetilpasses i ulike lengder og kan leveres med kapasitet opp til 100 seter.

Setra S511HD er den korteste turbussen i testen. Den har 38 seter, hekkdør og hekktoalett. Dens korte lengde og akselavstand gjør den unik når en skal ha små grupper eller inn i mindre byer med trange gater.

Neoplan Cityliner C på litt over 13 meter med noe redusert setekapasitet grunnet et større kjøkken. Neoplan Cityliner feierer 50 år i år og det er bygget noen modeller som er unike i fargesetting og interiør. En av disse er nå solgt til norsk kunde, kan Neoplan avsløre. Citylineren i testen er også den eneste som er utstyrt med fullautomatisk girkasse, ZF Ecolife Coachlife. Denne gir en nærmest sømløs girflyt og en akslerasjon som ikke mange andre kan måle seg med.

VDL FDD2 har som mange vet, deltatt tidligere i Coach Euro Test. Men er nå kommet i en oppgradert utgave med noe mindre drivlinje for lavere forbruk og ny elektronikk. Motoren er MX11 på 460 HK og ZF TraXon 12 trinns girkasse. VDL har valgt å «downsize» drivlinjen, men samtidig oppgradere dreiemomentet, slik at den fremdeles vil klare tøffe oppgaver, men med lavere forbruk.

Testruten er ulike turistlinjer i Slovenia. Alt fra områder rundt alpene til kysten.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.