Jakten på Årets Buss 2025 er i gang

Praha: 5 busser, 23 motorjournalister og et bredt team med folk fra produsentene er samlet i Praha. På en uke skal juryen teste ut bussene og finne den som kan kåres til Årets Buss 2025.

Like utenfor Praha ligger en liten by Kladno med rundt 70.000 innbyggere. Stedet er kjent for stål- og kull. Men i dag er LEGO størst her. Den danske leketøyprodusenten har en av sine største fabrikker her.

Her testkjøres fem by- og rutebusser av motorjournalister fra hele Europa. Ruten er nøye utvalgt og inneholder bykjøring, landevei, dårlig vei og alt for at testen kan bli så realistisk som mulig. Også passasjerer er ombord for å få følelsen av å være i ruteproduksjon.

De fem kandidatene er Mercedes-Benz eCitaro FuelCell, Solaris Urbino Hydrogen, MAN Lion’s City E LE, VDL Citea og Ebusco 3.0. Alle batterielektriske. Men to har brenselcelle som rekkeviddeforlenger.

Juryen vil etter testkjøring møtes til et lukket møte som foregår over flere timer. Her deles inntrykk, følelser og detaljer om bussene. Etter en hemmelig stemmegivning så vet en hvem som fortjener mest å smykke seg med Årets Buss. Men det blir ikke offentliggjort før i september i år.

Men tross at det kun er en vinner, så er alle vinnere i testen med at de får grundig omtale i magasiner og nettsider over hele verden. I tillegg legges det ut video fra testen på både Bussmagasinet og andre kanaler.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.