Irizar skyter fart med e-mobility

2018 er året da Irizar skal øke deres andel innen elektriske busser betraktelig. Forleden ble 15 elektriske Irizar ie busser levert til Muicipal Transport Company of Madrid EMT, og i mai åpner den helt nye elektriske bussfabrikken.

Irizar er for mange kjent for ekspress- og turbusser, ofte da med Scania-chassis. Men Irizar er så mye mer enn det. Konsernet vil fremdeles ha stor fokus på tur- og ekspressbusser bygget både på chassis og selvbærende. Sistnevnte med DAF drivlinje. Men de vil også har mer fokus på rutebusser, da gjerne med elektrisk drivlinjen. Derfor åpner de i mai deres helt nye fabrikk for e-mobility like utenfor San sebastian i nordlige deler av Spania.

Selv om fabrikken offisielt ikke åpner før i mai, er produksjonen allerede godt i gang. Da Bussmagasinet besøkte fabrikken sist sommer var elektriske busser til London under bygging. Og forleden ble 15 full elektriske busser til EMT i Madrid overlevert. Disse bussene har en kapasitet på 76 passasjerer og kan kjøre over 200 kilometer på en lading. Bussene kan både lades over-natten og via hurtigladere på endeholdeplassene.

Nå er det fire år siden den aller første fullelektriske 12 meter bussen fra Irizar ble levert kunde, og mye har hendt siden da. Nå har Irizar et e-mobility bussprogram som strekker seg fra 10.8 meter og opp til 18 meter leddbuss. Alle 100 prosent utslippsfrie. Det aller meste av tekniske løsninger kommer fra Irizar konsernet, det samme gjør batteriene.

Irizar har også utviklet et unikt «Eco Assist» system som er med å hjelper bussjåføren til å redusere energibruken, gi kjøretips med mer. Dette systemet finnes på de 15 bussene til Madrid.

På Busworld messen i Kortrijk sist høst, ble Irizar ie-tram vist frem for kunder. Dette er en leddbuss med design som minner om trikk. Bussen som var utstilt hadde ett ledd og var 18 meter, men det er mulig å tilføre ett ledd til og få 24 meter metrobuss.

Her i Norge er det Bussinvest AS som importerer rutebusser og selvbærende modeller av tur- og ekspressbusser av merke Irizar. Mens det er Norsk Scania som selger Irizar-prdukter med Scania chassis.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.