Irizar med klass 2 elbuss og etablerer seg i Norge
Stockholm: Irizar er et kjent merke innen turbusser i Norge. Ofte da bygget på Scaniachassis. Nå etablerer den spanske bussbyggeren seg med eget salgs- og servicekontor i Norge. Dette samtidig som de slipper deres første batterielektriske klasse 2 buss på 15 meter.
«Vi har jobbet sterkt for å etablere oss i den nordiske markedet. Her er vi i dag sterke på turbusser, men vi vil også være med å kjempe om de mange anbudene på elektriske busser», sier sjef for Irizar sin E-mobility avdeling, Hector Olabegogeaskoetxea.
Han legger ikke skjul på at det har vært en lang prosess å få ledelsen med på at det ikke bare er en agent i norden de ser etter, men at de må bygge opp et salgs- og servicenettverk som eies og drives av Irizar. Nå er prosessen i gang og de leter etter de rette menneskene til en rekke ulike stillinger.
Dette skjer nærmest samtidig som Irizar utvider deres batterielektriske flåte med en skreddersydd nordisk bussmodell. Innen kort tid slipper de deres første 15 meter batterielektriske klasse 2 buss med tre aksler på markedet.
«Vi har jobbet lenge med denne. Det store utfordringen har vært å forstå, samt tolke regelverket rundt kravene til klasse 2 busser. Nå er det klarert og vi har bussen klar for å produseres», sier Olabegogeaskoetxea.
Han kan forklare at kravet til nødutgang gjennom taket ikke er på klasse 2 busser, slik som bransjen selv har tolket det. Dermed kan de bygge klasse 2 buss på nesten samme måte som en klasse 1 buss, men med sterkere karosseri for å klare veltetester og kravene til sikkerhetsløsninger, slik som setebelter med mer.
Bussen vil ha en maksimal rekkevidde på rundt 300 kilometer i alle klimatiske forhold, samt ulike ladeløsninger. Alt etter kundens behov og ønsker. Den største batteripakken er på 525kWh og kan lades ved 150kW på rundt fire timer.
«Vi har tatt frem en unik buss som både vil komme i lavgulv og laventre. Den vil også ha fleksible seteløsninger opp til 60 sitteplasser. Bussen har en total lengde på 14,98 meter og en høyde på 3,3 meter. Den vil også kunne leveres i både 1+2+0 dørløsning eller den nordiske varianten med 2+2+2 dørløsning. Laventre utgaven vil passe perfekt til litt lengre ruter og den vil også kunne lades via hurtiglading ute på holdeplassen», forteller han.
Den maksimale passasjerkapsiteten med optimal batteristørrelse for mellomstor linje er på 105 passasjerer. Dette er 50 mindre enn leddbussen på 18 meter, men prisen er også vesentlig lavere. Produsenten vil ikke gå inn på nøyaktig pris men den ligger på mellom 5 og 6 millioner kroner, alt etter utstyr og batteristørrelse.