Irizar elbusser til Frankfurt

Irizar har fått ordre på nå 18-meter batterielektriske leddbusser til Frankfurt i Tyskland. I tillegg skal det leveres ni ladestasjoner ved bussdepot.

Den spanske bussprodusenten fikk forleden kontrakt på å levere ni 18-meter batterielektriske leddbusser til In-de-City-Bus GmbH ICB i Frankfurt i Tyskland.

Bussene har en batterikapasitet på hele 560 kWh som gir en rekkevidde på mellom 220 og 250 kilometer på en full opplading.

«Vi produserer våre egne batterier og gir dem til og med en vedlig lang levetid, slik at de kan gjenbrukes når de har kommet til slutten av sin nyttige livssyklus i busser. Vi gjør dem om til en energilagringsenhet i elektriske kontainere som lader infrastrukturer på forskjellige servicestasjoner», sier direktøren for Irizar e-mobility, Hector Olabegogeaskoetxea.

Kapasiteten er på 46 seter og plass til to rullestoler eller barnevogner.

Irizar er i siget nå og få flere og flere ordre på sine batterielektriske busser. For kort tid siden ble en kontrakt på ti 12 meter batterielektriske busser undertegnet i byen Düsseldorf i Tyskland.

Den første leddbussen skal leveres til ICB mot slutten av dette året.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.