Ikarus med ny logo og ny elbuss
Ungarske Ikarus var et relativt velkjent syn på norske veier for en god del år siden. Etter noen turbulente år er selskapet, som ble etablert allerede i 1895, nå i god fremgang igjen og byr på både ny logo og ny elbuss.
Logoen har fått en mer fremtidsrettet design og fremkommer på bildet øverst i denne artikkelen. Den nye elbussen vil bli lansert på messen Busworld i Brussel i oktober i år, ifølge nettstedet Omnibus.news.
Den kommende bussen bærer betegnelsen Ikarus 120e, i hvert fall foreløpig. Om dette vil bli endret til Busworld, vet vi ikke. Front og hekk skal være kraftig oppdatert sammenlignet med dagens Ikarus-program. Det samme gjelder førerplassen og interiøret. Videre vil det være mulig å velge to forskjellige batterityper. Standard vil være litium-jern-fosfat (LFP – Lithium Iron Phosfat) fra CATL, men der det trengs mer kapasitet er det litium-nikkel-mangan-kobolt (NMC – Lithium-Nickel-Manganese-Cobolt) som gjelder.
Ikarus har produsert elbusser siden 2017. Tilbakemeldinger fra brukere har vist at dagens program har god holdbarhet og gode egenskaper, ikke minst under vinterlige forhold. Dette er selvsagt egenskaper som vil bli videreført i Ikarus 120e. bussen vil bli produsert av Electrobus Europe Zrt som er et Joint Venture fra 2019 mellom Ikarus og kinesiske CRRC.
Lang historie
Ikarus Global Zrt. Som selskapet heter i dag, har en lang historie. Selskapet ble etablert allerede i 1895 av Imre Uhry i Budapest. Dette var nærmest ei smie som spesialiserte seg på å reparere hestevogner og hestesko! Dette gikk ganske bra, og det gikk ikke mange årene før selskapet begynte å produsere egne vogner. Under 1. verdenskrig slo selskapet seg opp på å produsere og reparere lastebilhytter. Karosseriproduksjonen vokste etter krigen til også omfatte busser og personbiler.
Under 2. verdenskrig produserte selskapet også fly. Etter krigen havnet Ungarn bak jernteppet, og i 1948 ble selskapet, som de fleste andre private selskaper i landet, nasjonalisert. Uhri-familien (de hadde skiftet ut siste bokstav i familienavnet, y, med i) forlot Ungarn. Året etter slo den kommunistiske regjeringen selskapet sammen med flyfabrikken Repülőgépgyár Rt. og maskin- og metallfabrikken Ikarus Gép- és Fémáru Rt. som resulterte i karosseri- og kjøretøyfabrikken Ikarus Karosszéria- és Járműgyár .Her dukker altså Ikarus-navnet opp, og fra 1951 får også kjøretøyene dette navnet.
Før 2. verdenskrig var bussproduksjonen liten, og først i 1952 ble buss nr. 1000 levert. Men en god del år etter krigen var det et enormt behov for nye busser. Men det var særlig mellom 1960 og 1980 at selskapet hadde en betydelig bussproduksjon og var en av verdens største på sitt felt. Menge nye og avanserte modeller kom i denne perioden. Selskapet leverte busser over store deler av verden, også til Norge.
Med kommunismens fall i 1985 ble det vanskelige tider for Ikarus. Mange kunder forsvant over natten, ikke minst fra Russland som var praktisk talt konkurs. «Gamle» Ikarus holdt imidlertid hodet over vannet frem til oktober 2003.
Den siste styrelederen i «gamle» Ikarus, Gábor Széles, kjøpte opp restene av selskapet og Ikarus-navnet. Siden da har det vært så mange ulike selskapsdannelser at vi ikke vil trette leserne med det. Dagens selskap, Ikarus Global Zrt., ble etablert av Széles i 2017.