Mange hull i veien mot elektrisk bussdrift i Drammen

Det har vært gnistninger og tildels høyspenning i elbussprosjektet i Drammen, men nå ser det hele ut til å ende bra. Men det vil ta et godt år før drammensere kan stige ombord i byens første elektriske busser.

Elektriske busser i Drammen er ikke noe nytt. Fra 1909 til 1967 gikk det trolleybusser i Drammen. Bussene fikk sin strøm via to ledninger som hang 5.5 meter over bakken. Her ble det hentet ut 600 volt som drev den elektriske motoren ombord i bussene. Trolleybussene i Drammen fikk navnet Trikk, selv om de ikke gikk på skinner, men hadde gummihjul.

Høsten 2017 skulle Drammen igjen få elektriske busser. Anbudsprosessen i forkant var tildels uoversiktelig og flere tilbydere valgte å sitte på gjerdet. Et konsulentfirma var satt på saken for å finne den rette leverandør. Prosessen frem til en vinner var valgt, kunne for utenforstående se noe kaotisk ut. I første omgang kunne det se ut som leverandørene kunne legge inn totalpakke med ladeinfrastruktur. Men når konkurransen var i gang skulle leverandørene legge inn tilbud på bare buss og bare ladeinfrastruktur. Brakar, sammen med konsulentfirmaet skulle så tildele poeng etter flere kriterier og så sette sammen bussleverandør mot infrastrukturleverandør for å se hvem som da oppnådde best poengskår.

Vinneren den gang ble nederlanske bussleverandøren Ebusco med ladeinfrastruktur fra Siemens. Altså skulle Ebusco for første gang levere en buss for hurtiglading og ikke ren over-natten-lading som de var mest kjent med. Uansett, så bekreftet Ebusco at deres busser enkelt kunne tilpasss ett hurtigladesystem fra Siemens. Siemens på deres side kontaktet Ebusco og alt av tekniske dokumenter ble oversendt. Siemens startet også arbeidet med å bygge ladeinfrastrukturen som stod ferdig i slutten av oktober 2017.

24. november var tålmodigheten til Brakar på bristepunktet. Ingen busser var i sikte og oppstartsdato var for lengst passert. Brakar lyste da ut en ny anbudskonkurranse på dekningskjøp av seks elektriske busser med følgende tekst:

«Grunnet problemer med leveranse innenfor inngått kontrakt, kunngjøres det med dette at Brakar har til hensikt å anskaffe 4 til 6 elektriske busser som dekningskjøp for å kunne kjøre på busslinje 51 som går mellom Mjøndalen stasjon i Nedre Eiker kommune og Drammen busstasjon. Det er 15,2 km mellom endestoppestedene på linjen. Busslinje 51 har en svært flat profil med lite stigning/fall. Høydeforskjellen varierer mellom 5 og 17 meter over havet.»

– Vi er forberedt på å måtte sette i gang å hente inn tilbud på erstatningsbusser, noe som er helt i henhold til offentlig innkjøp. Men vi velger å håpe at Ebusco skal komme opp med en leveringsdato som er innenfor 1. kvartal 2018, forklarte Terje Sundfjord hos Brakar til Bussmagasinet 27. november 2017.

19. mars 2018 var tålmodigheten over for Brakar. I forkant var det kommet inn fire tilbud på erstattningskjøp. Linkker, Hybricon, Ursus Bus og Volvo la inn tilbud på seks elektriske busser med hurtigladesystem som passer til Siemens ladeinfrastruktur.

Brakar gjennomførte en konkurranse med tre tildelingskriterier. 40 prosent på kvalitet, 30 prosent på leveringstid og 30 prosent på pris. Volvo skåret høyest og vant konkurrensen på å levere bussene innen vinteren 2019.

– For Brakar har det vært viktig å få en leverandør som gir oss trygghet for at vi får de bussene vi bestiller til riktig kvalitet og til avtalt tid, skriver Terje Sundfjord hos Brakar i en mail til Bussmagasinet.

Flere ønsket ikke å delta i konkurransen
Bussmagsinet har vært i kontakt med bussleverandørerne som ikke la inne tilbud i erstattningskjøpskonkurransen. Noen har ikke hatt rette bussmodellen å tilby, mens andre har av ulike årsaker valgt å ikke delta i konkurransen.

– Vi har ikke rette produktet klart før tidligst sommeren 2019. Først vil vi komme med en leddbuss med hurtigladesystem via pantograf, før vi lanserer 12 meter med pantograflading, sier Dagfinn Heitmann hos Iveco Norge AS.

Hos VDL Bus & Coach Norway AS har de fulgt nøye med på konkurransen med valgt å ikke legge inn tilbud.

– Vi valgte i denne omgang å ikke legge inn noe tilbud, sier Henning Løvstad hos VDL Bus & Coach Norway AS.

Det samme gjelder for Solaris Norge AS.

– Vi valgte i andre runde å ikke delta grunnet knappe leveringsfrister. Vår fabrikk har ordrebøkene fylt opp, noe som gjør at vi ikke kan stå inne for disse fristene. Elektriske busser i Drammen pr nå inngår ikke i vår strategi. Dog er jeg glad for at Drammen nå endelig får sine elektriske busser, sier Administrerende Direktør Sverre Skaar hos Solaris Norge AS.

Mercedes-Benz har nettopp lansert deres fullelektriske Citaro med produksjonsstart september i år. Men også de valgte å ikke legge inn tilbud.

– Vi tilbød ikke busser til dette prosjektet. Anbudet ble vurdert av vår bussavdeling til ikke å tilfredsstille våre forutsetninger og strategier for elektriske busser, skriver Pr- og Informasjonssjef hos Mercedes-Benz Norge Nyttekjøretøy.

Hva skjer med Ebusco-kontrakten?
Brakar har ikke ønsket å gå inn på hva som vil skje med den allerede inngåtte kontrakten med Ebusco. De er i dialog med leverandøren.

– Når det gjelder forholdet til Ebusco ønsker vi ikke kommentere det, utover at det er dialog mellom partene, skriver Sundfjord.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.