Høyaktuelt spenningsdrama
Spenningsdramaet hvor en tankbil kolliderer inne i en tunnel og starter en voldsom brann er nå å se på kino, og spørsmålet rundt realiteten av denne katastrofen har meldt seg. Seniorrådgiver for energi og sikkerhet i Kiwa, Per Arne Lindvik, mener forebyggende arbeid er elementært for å unngå en slik katastrofe.
– Det oppstår cirka 25 branner i norske tunneler hvert år, hvor de fleste brannene blir slukket og det ender godt. Årsakene til tunnelbranner kan være mange, og forebyggende arbeid er svært viktig for å minske faren for brann, sier Lindvik.
Færre ulykker i tunnel
Statistisk sett skjer det færre ulykker i tunnel enn på vanlig vei i Norge, men konsekvensene av en tunnelbrann kan være stor. Derfor er arbeidet rundt brann ekstra viktig.
– Det er mange faktorer man må vurdere i forbindelse med tunnelbranner. Man må vurdere ventilasjonsstyringen i tunnelen, hvilke stoffer finnes i røyk som blir produsert i brann, man må måle bestanddelen av røyk, samt gjøre en vurdering på hva vi kan gjøre for å unngå at røyken får konsekvenser for mennesker, sier Lindvik.
Jobbes med tiltaksarbeid
Lindvik har deltatt på flere øvelser hvor man starter en brann i tunnel for å måle nettopp dette. Omfanget av brannen, ventilasjonssituasjonen, stigning i tunnelen og hvordan røyken oppfører seg er alle elementer som må tas i betraktning når analyser skal gjennomføres og rapporter skal skrives.
– Det jobbes mye med tiltaksarbeid rundt brann i tunnel. Det er opprettet internasjonale grupper, vi arrangerer tunnelseminarer og øvelser, i tillegg til grundige gjennomganger av beredskapsplaner. Her i Norge gjennomføres det jevnlige målinger av røykgasser i tunneler i godt samarbeid med offentlige etater, sier Lindvik og fortsetter:
– Man trenger hovedsakelig ikke å bekymre seg for å kjøre i tunnel. Det skjer færre ulykker i tunnel enn ellers i trafikken, og de fleste branner blir slukket før de utgjør stor fare, avslutter han.