HMK har bestilt MAN Lion’s Coach med ZF Ecolife

15. mail tar HMK i drift den første Lion’s Coach med ZF nye Ecolife Coach 6 AP 2300. Ola Halvorsen er spent på hvordan denne vil komme ut i forhold til deres busser med As-Tronic automatisert manuell girkasse AMT.

Forleden fikk Bussmagasinet testet ut den nye ZF Ecolife Coach 6 AP 2300 i fjellene helt syd i Tyskland. Resultater som ZF kunne vise pressen var gode. De viste besparelser på mellom tre og fem prosent i riktig konfigurasjon. Det vil si riktig motor og utveksling i forhold til bruken. En tett dialig mellom kunde og leverandør er alltid viktig for å finne den riktige kombinasjonen mellom motor, gir og utveksling, uansett bussmodell.

ZF legger ikke skjul på at deres nye automatiske girkasse har noen få bruksbegrensninger. Men i rute- og ekspresslinjer hvor snitthastigheten ligger på mellom 45-50 km/t så vil Ecolife Coach komme til sitt rette. Og ønsker en mest mulig komfort på reisen, så er ZF tydelige på at deres nye girkasse er rett valg. For tur- og ekspressbusser som kjører lengre strek uten stopp med høyere snitthastighet, så er deres nye AMT girkasse Traxon det beste alternativet.

H. M. Kristiansens Automobilbyrå AS har en moderne busspark og ble etablert i 1873. Vognmann Hans Martin Kristiansen startet 28 år gammel selskapet allerede i 1873 under navnet H.M.Kristiansens Vognmannsforretning. Han kunne tilby innbyggerne i Christiania luksuriøs hestetransport med 14 hester og fem vogner i stallen i Akersgaten. Etterhvert som bilene gjorde sitt inntog i byene, forsvant et lite stykke romantikk og hestene ble omsider skjøvet ut. Da Hans Martin Kristiansen junior døde 1936, hadde forretningen seks busser og fire syvsetere, i tillegg til seks hester og 12 bryllupskjøretøyer. Samme år ble firmaet et aksjeselskap, og fikk navnet H.M.Kristiansens Automobilbyrå AS.

I dag er HMK et av de ledende turbilselskapene i Norge og det eldste i Europa som fortsatt er i drift. Selskapet har vokst til å bli et konsern med eierskap i datterselskapene Bislet Limousine, HMK Eiendom og Norske Turistbusser. Virksomheten sysselsetter i dag rundt 120 årsverk. Til sammen består bilparken av 45 moderme Euro 6 busser, 10 minibusser og 25 selskapsvogner. Både kontorene, bussparkeringen og deres eget skadeverksted ligger på en tomt på Rommen i Oslo.

Og den 15 mai tar HMK i bruk den første MAN Lion’s Coach med ZF Ecolife Coach 6 AP 2300.

 – Vi ser veldig frem til å prøve den på all slags kjøring. Det blir en 3 akslet MAN med 460 hk , 13.90 lang , 61 seter. I tillegg kommer det MAN busser i alle størelser med As-Tronic AMT. Blir spennende å se forbruket, sier Ola Halvorsen hos HMK.

Det er KGK som er salg- og servicepartner for ZF i Norge. Områdesjef Henning Fjeldberg hos KGK er veldig fornøyd med at HMK har valgt deres nyeste produkt for turbusser.

– Vi hos KGK hjelper mer enn gjerne til for å finne rett applikasjon for det markedet. Det gjør vi for alle våre kunder sammen med ZF, sier Fjeldberg.

 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.