God Jul
Bussmagasinet ønsker alle våre lesere en riktig god jul og et godt nyttår!
2024 banker på. Det er bare noen dager igjen av året. Året som på mange måter har vært et krevende år for hele bussbransjen. Men også første hele åpne året etter korona. Men som også inneholder mange lyspunkter.
Det er stor mangel på arbeidskraft både som bussjåfører, men også for produsentene som sliter med å få kvalifiserte arbeidere tilbake etter koronaperioden. Dette igjen påvirker leveransetiden og kapasiteten på bussproduksjonen. I tillegg er vi inne i en krevende tid økonomisk.
På tros av dette så er det nå lysere tider. Ikke bare snur sola i disse dager, men det ligger inne høringsutkast til endring av arbeidsmiljøloven som innebærer at folk fra Ukarina og som innehar førerkortklasse D kan søke om kjøreseddel. Dette har høringsfrist til den 31. januar 2024.
I følge undersøkelser, så kan det være så mange som flere hundre flyktninger som innehar førerkort klasse D og som har erfaring som bussjåfør i Ukarina her i Norge. Og som Tidesjefen Roger Harkestad ytret på Facebook forleden; «Dette har bransjen jobbet lenge med». En fantastisk julegave, skrev Tide på sine sider.
Nye kabotasjeregler er også på plass. Endelig, vil mange si. Ja, det ble gjort forsøk på noe tilsvarende i 2011. Men dette ble lagt på is. Nå er de nye reglene på plass. Det vil si at utenlandske turbusser ikke kan kjøre mer en 20 dager sammenhengende kabotasje i Norge før de må ut og ikke mer enn 30 dager på et kalenderår.
Flere turbusseiere er nå i gang med å rekruttere nye sjåfører og leter nå etter turbusser de kan kjøpe inn. De håper og tror markedet vil komme i deres favør allerede i 2024. En fin julegave å få fra Samferdselsdepartementet.
Så med disse juelgavene under juletreet, så ønsker vi i Bussmagasinet alle en god jul og et godt nyttår!
Hilsen:
Tom Terjesen
Halvdan Korsmo
Magne Håheim