Gir stafettpinnen videre

Administrende direktør Håkan Agnevall får med seg at Gøteborg nå bytter ut 145 av sine busser med batterielektriske solo- og leddbusser fra Volvo, før han gir stafettpinnen videre. Siden 2013 har han ledet Volvo busser inn i en elektrisk revolusjon. En recolusjon som er helt i startgropen. Bussmagasinet har fått et helt unikt intervju med den avtroppende sjefen for Volvo Bus.

”Mange byer har ambisiøse mål for å forbedre luftkvaliteten, og en elektrifisert bybilflåte skaper nye muligheter for å nå disse målene. Når vi setter våre 145 elektriske busser i drift i Gøteborg, reduseres CO2-utslippet med 14 500 tonn, tilsvarende ca. 5000 dieselbiler, og utslipp av nitrogenoksider kuttes med ca. 8000 kg per år. Samtidig reduseres støynivået til hver buss med 7 dB, og halverer støyutslippene. Vårt mål er å fortsette å lede utviklingen av elektromobilitet og å tjene som en langsiktig dedikert partner for alle byer som ønsker å gi befolkningen bedre livskvalitet, forteller Håkan Agnevall, avtroppende direktør hos Volvo Buses.

Med disse ordene åpnet Agnevall pressekonferansen i forkant av Gøteborg-leveransen. Han tok samtidig farvell med en jobb han har hatt siden 2013.

Håkan Agnevall kom fra Bombardier og ABB da han gikk inn som administrativ direktør i Volvo buses tilbake i 2013. Nå når han nå gir stafettpinnen videre vil han gå inn i historien som den lederen som løftet Volvo inn i den elektriske fremtiden.

«Nå var Volvo godt i gang med å endre sin strategi før jeg kom inn i selskapet. Men jeg har vært med på en historisk reise og er udmyk over de gode tilbakemeldingene som er kommet,» sier Agnevall.

Slitt med lønnsomheten
«Det er ikke til å stikke under en stol at bussen har over lang tid har slitt med lønnsomheten. Og det var derfor viktig å ta bussen til et nytt nivå. Ta noen tøffe valg. Valg som nå siden har vist seg å være de rette,» sier han og tar oss med tilbake til Volvo sin elektriske start.

Volvo startet på sin elektrifisering av bussene helt tilbake i 2005. Allerede da så Volvo viktigheten av å satse på batterier. Det ble jobbet i team og invistert riktig. Ulike salgsløsninger ble lansert og i 2010 lanserte Volvo dere 7700 Hybrid. En buss som kombinerte dieselmotor med elektrisk drivlinje. Dette var starten på det som i dag er Volvo sitt hovedfokus. Nemlig elektrisk fremdrifte på rutebussene.

Eneste med elektrisk buss
«Jeg kan godt huske da jeg nettopp hadde begynt hos Volvo og UITP konferransen i Geneve stod for tur. Her stilte vi opp med en elektrisk Volvo buss. Vi så oss rundt og la merke til at vi var de eneste der med en slik buss utstilt. I dag er det så og si bare elektriske busser på de ulike messene rundt om,» sier han og legger til at Volvo har tatt et kvantesprang inn i fremtiden med utvikingen av elektrisk drivlinje.

De var også tidlig ute med å benytte OppCharge på deres busser. Et system hvor bussene ble tilført strøm ved holdeplasser. Dette gjorde at Volvo-bussene kunne kjøre mer eller mindre døgnkontinuerlig trafikk uten å måtte ha mange tonn med batterier ombord. I dag kan en få alle typer av ladesystemer på Volvo sine elektriske modeller.

Ga slipp på gassbussen
«Vi er stolte over at vi den gang, i 2013, turte satse slik vi gjorde. Vi ga slipp på gassbussen, fortatle våre kunder at en kun kan få hybrid-elektrisk eller elektrisk drivlinje på lavgulvsbussene, og det er der vårt fokus er i dag. I tidsperioden 2013 til 2019 har vært en eventyrlig reise, en eksplosjon innen elektrifisering av bussene,» forteller Agnevall.

Elektriske buss nummer 5000
Han er ikke i tvil om at Volvo gjorde riktig valgt tilbake i 2010. I disse dager leverer de deres elektriske buss nummer 5000.
I den siste tiden har Volvo mottatt bestillinger på mer enn 850 elektrisker busser fra over 50 byer i Europa og ordrene bare fortsetter å komme inn.
Volvo har hatt solide leveranser av dere elektriske lavgulvsmodell 7900 til kunder i byer som Gøteborg, Malmø og flere andre byer i Sverige. Århus i Danmark. Bodø, Drammen, Ålesund, Arendal, Trondheim, Oslo med flere i Norge.
I det lille landet Luxenburg har de arbeidet tett sammen med Volvo i utvikingen av elektriske bussmodeller fra Volvo.

Bratt læringskurve
«Men det har vært en bratt læringskurve. En slik sattsing har hatt sine utfordringer, opp og nedturer. Men en må ha et realistisk perspektiv. Og jeg har fått være med på reisen. En veldig interesang periode i Volvo sin historie,» sier han.

«Det er viktig at noen går i front å viser vei. Volvo jobber nå sterkt med neste steg, som er autonome batterielektriske busser. En spennende fremtid jeg gjerne skulle vært en del av,» sier Agnevall og det er kanskje nå det virkelig går opp for han at han er i ferd med å forlate selskapet.

Flytter til Finnland
«Jeg tar med meg familien og flytter til Helsingfors i Finnland. Her skal jeg jobbe med maritime løsninger. Også dette innen elektrifisering av sjøtransporten. En bransje som enda har langt igjen før de er på linje med hva bussbransjen har klart på de siste 7 årene,» avslutter Agnevall.

Hvem som skal ta over etter Håkan Agnevall er ved skrivende stund fremdeles hemmelig. Bussmagasinet kommer tilbake med mer om dette når det blir offentlig.

Se video fra leveansen og testkjøringen på vår Youtube kanal:

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.