Gasshybride busser fra Iveco
Iveco Bus er en produsent som jobber mye med naturgass og biogass som alternativt drivstoff i sine busser. Selskapet kombinerer også gassdrift med hybridløsninger for å redusere drivstofforbruket mest mulig. Nylig har selskapet lansert to varianter gasshybride busser.
Urbanway og Crealis
Tidligere i år lanserte Iveco bybussen Urbanway Hybrid CNG i 12-metersutførelse. Nå kommer denne utførelsen også som 18-meters leddbuss. Bussen er klar for leveranser mot slutten av året.
Det kommer også en tilsvarende variant i BRT-utførelse (Bus Rapid Transit). Det skjer under modellnavnet Crealis.
Crossway
Nå har Iveco i tillegg kommet med en hybridvariant av Crossway i laventreutførelse. Her finnes det varianter for både fornybart drivstoff og naturgass/biogass. Crossway LE Hybrid kan leveres både i Klasse I for bytrafikk og Klasse II for langruter.
Det er samme hybridteknologi som benyttes i både Urbanway og Crossway. En 35 kW elektrisk motor fungerer både som hjelpemotor under akselerasjon og som generator for gjenvinning av kinetiske energi som akkumuleres under nedbremsing. 48-Volts høyenergibatteriet er montert på taket. Batteriet er koblet til automatgirkassen DIWA NXT som også overfører kraften fra gassmotoren Cursor 9. Systemet har også en start/stopp-funksjon.
Den hybride løsningen skal gi 16 prosents drivstoffbesparelse, og det innebærer samme reduksjon i CO2-utslippene. Ved bruk av biogass er CO2-reduksjonen helt opp til 83 prosent.