Gasshybride busser fra Iveco

Iveco Bus er en produsent som jobber mye med naturgass og biogass som alternativt drivstoff i sine busser. Selskapet kombinerer også gassdrift med hybridløsninger for å redusere drivstofforbruket mest mulig. Nylig har selskapet lansert to varianter gasshybride busser.

Urbanway og Crealis

Tidligere i år lanserte Iveco bybussen Urbanway Hybrid CNG i 12-metersutførelse. Nå kommer denne utførelsen også som 18-meters leddbuss. Bussen er klar for leveranser mot slutten av året.

Det kommer også en tilsvarende variant i BRT-utførelse (Bus Rapid Transit). Det skjer under modellnavnet Crealis.

Crossway

Nå har Iveco i tillegg kommet med en hybridvariant av Crossway i laventreutførelse. Her finnes det varianter for både fornybart drivstoff og naturgass/biogass. Crossway LE Hybrid kan leveres både i Klasse I for bytrafikk og Klasse II for langruter.

Det er samme hybridteknologi som benyttes i både Urbanway og Crossway. En 35 kW elektrisk motor fungerer både som hjelpemotor under akselerasjon og som generator for gjenvinning av kinetiske energi som akkumuleres under nedbremsing. 48-Volts høyenergibatteriet er montert på taket. Batteriet er koblet til automatgirkassen DIWA NXT som også overfører kraften fra gassmotoren Cursor 9. Systemet har også en start/stopp-funksjon.

Den hybride løsningen skal gi 16 prosents drivstoffbesparelse, og det innebærer samme reduksjon i CO2-utslippene. Ved bruk av biogass er CO2-reduksjonen helt opp til 83 prosent.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.