– Fungerer el-busser her, så fungerer de overalt

Innen ett år vil det være på plass to elektriske busser i Tromsø. Det meste er klart, så snart lyses det ut anbudskonkurranse på buss og ladeinfrastruktur.

Troms fylkeskommune har fått finansiering på plass til prøveprosjekt med to elektriske busser. Så nå kan snart anbudet lyses ut. 

 – Fungerer de elektriske bussene i Tromsø, så fungerer de over alt. Vi har alle type klimaer, sier Liv Cecilie Evenstad hos Troms Fylkeskommune.

Mange husker de mange oppslagene i media når hybridbussene fikk utfordringer i det tøffe vinterklimaet i Tromsø. Men fylkeskommunen skal ikke ha en gjentagelse. 
De setter ikke krav til det tekniske, men har krav til bruken. Og bussene skal både være godt isolerte og ha mulighet til piggkjetting på hjulene. Automatisk strøkasser blir nok også et av kravene. 

 – Vi skal ha leverandører som kan levere både infrastruktur på lading og selve bussmateriell. Så anbudet vil være på komplett løsning, sier hun og legger til at de har lært fra Drammens anbudet hvor Brakar hentet inn tilbud på buss og så på infrastruktur. 

Norconsult som på deres sider skriver at de er inne i prosessen i Tromsø er bare delvis riktig. 

I følge fylkeskommunen, så har kun Norconsult vært inne som rådgiver. Selve prosessen og utlysing av anbud står fylkeskommunen selv for. De vil ha kontroll på prosessen. 

Det er ikke satt av noen sluttdato på prosjektet, men fylkeskommunen har innført ett nytt Begrep. «Kjøretid», tiden etter at alle justeringer, barnesykdommer og da en kan parkere dieselbusser for å kun kjøre elbuss. Det er kjøretid. Og når erafingene er der og tryggheten på at dette fungerer bra for Tromsøværinger så går prosjektet over til å være normal ruteproduksjon og flere busser kan kjøpes inn.

Slik ruten blir, så krever det en kjøretid på 19 timer daglig. Det blir trolig både depolading og pantograflading. Men fylkeskommunen ønsker seg så kort ladetid som mulig ute langs ruten. Ti minutter er for lenge. Så hovedlading vil foregå på depot, og korte opplading vil trolig skje ute langs ruten. Men det er opp til leverandør å komme med komplett løsning som kan fungere. 

Bussmagasinet vil besøke «Nordens Paris», Tromsø, når bussene er på plass. 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.