– Fremtiden er autonom, men vi trenger fremdeles sjåførene

– Trenger vi sjåførene i fremtiden? Spør Henrik Henriksson hos Scania. Spørsmålet ble kastet ut i salen under Volkswagen Truck & Bus konferansen om fremtidens transportløsninger. 

Svarer hans er et klart JA. Dette selv om det hele tiden kommer nye førerløse løsninger for kjøretøy.

– I fremtiden vil vi se flere og flere førerløse kjøretøy, lastebiler, busser og biler. Men vi vil fremdeles trenge sjåførene, sier Henrik Henriksson hos Scania.
Han legger til at det allerede er mange prøveprosjekter med førerløse kjøretøy rundt om i verden. En test er platooning hvor første kjøretøy kjører med sjåføren og de andre som kobler seg på enten ikke har sjåføren ombord eller at sjåføren kan slippe rattet og pedalene, lene seg tilbake og nyte turen.

– I Singapore settes det om kort tid igang et fullskala prosjekt med platooning, hvor lastebiler kjører mellom to havner i byen. Lastebilene skal kjøre ut på offentlig vei. Første kjøretøy har sjåføren ombord. Mens de påfølgende kjøretøyene er uten sjåfør, forteller Henriksson.

Det samme vil vi se innen kollektivtransporten fremover. Men for buss vil det ta noe lenger tid, da dette krever ny lovgivning og en garanti på løsningene. Derfor mener Henriksson at vi vil trenge sjåførene også i fremtiden
– Vi vil se ulike autonome løsninger som hjelper sjåføren i hverdagen. Men på sikt vil vi se helt førerløse kjøretøy uten ratt og pedaler. Selv da vil sjåføren ha viktige oppgaver, sier han.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.