Fortvilt over at norske hoteller bruker utenlandske selskaper

Turbussjåfør Karl Åge Holm hos Credoservice AS ser med egene øyne at turbussbransjen i Norge smuldrer bort. Og han er fortvilet når hoteller han benytter til sine gjester systematisk bestiller turbusser fra utlandet.

Bussmagasinet møter på den alltid blide turbussjåføren, Karl Åge Holm på fergekaien i Gudvangen. Bergenseren har kjørt buss i 15 år hvorav de siste 5-6 årene med turbuss, men har lengre fartids bak rattet i alt fra budbil til lastebil. Han kjører fast for Credoservice AS, men i stille perioder kjører han også for andre selskaper i bergens-området.

«Jeg stortrives bak rattet i min nå seks år gamle MAN Lion’s Coach. Den gir utrolig mye kjøreglede og komfort», sier Holm. Han både planlegger, arrangerer og utfører alle sine turer. Og er på mange måter herre i egent hus, mens andre tar seg av regningene og utbetaling av lønn.

«Jeg er medlem i en menighet. De driver en barne- og ungdomskole. Da jeg kom til menigheten så hadde de en eldre Mercedes-Benz buss som de kjørte skolebarn med. Jeg sa tidlig at denne ville bli kostbar på sikt. Og når utgiftene på bussen oversteg 300.000 kroner på en sesong, så fikk jeg spørsmålet om å se etter en nyere buss», forteller Holm.

Han fant en pent brukt MAN Lion’s Coach og det ble avtalt at han kunne sette opp denne på kjøring på vegne av menigheten når det var ledig tid og skoleferie.

«Jeg er utrolig heldig som fikk denne muligheten. Bussen leies ut med sjåfør om ønskelig og jeg lager turer for alle type grupper», sier han.

«Boreal Travel er fast kunde som leier oss inn. I tillegg har vi et godt samarbeid med lokale «en-buss» eiere som av og til har behov for en ekstra buss. På denne måten kan bussen bli brukt og menigheten kan få inn noen kroner på bussen», forteller Holm som legger til at det ikke er noe overskudd av driften, men et godt tiltak som er med å hjelper bransjen når det er behov.

Dessverre kjører ikke menigheten sine egne barn til og fra skolen lenger. Skyss som er kollektivselskapet i området la denne kjøringen ut på anbud sist år og dermed mistet de den faste skolekjøringen. Dermed må Holm produsere enda mer turer den kommende høst- og vintersesong for å holde bussen rullende.

Turen han kjører da vi møter Holm i Gudvangen har kommet via andre selskaper som har hatt for lite sjåfører eller busser. Og han er glad han kan hjelpe de som har behov. For noe av det han liker minst, er når han selv overhører resepsjonisten på sitt faste hotell ringer til Latvia eller Litauen for å bestille turbuss til sine gjester.

Bruker ikke lokale selskaper

«Første gang jeg opplevde det ble jeg helt paff. Jeg la merke til at vedkommende slo veldig mange sifre på telefonen og snakket engelsk. De hadde behov for en turbuss til dagen etter. Dette endte med at selskapet sendte en turbuss fra det landet med to sjåfører for å rekke frem. Et oppdrag jeg eller andre lokale selskaper fint kunne løst for de sier han fortvilet og skulle ønske reiselivsbransjen kunne benyttet Norske selskaper mye mer. På den måten ville en slippet å oppleve det som nå skjer. At bransjen smuldrer bort. Selskaper forsvinner og de som er igjen bygger seg ned.

Holm går så langt å mener at Norge bør innføre de strenge reglene på kabotasje som for eksempel Danmark nå har gjort. Men da må politikerne tørre trosse EU litt. Danmark har fått refs fra EU, men for å løse opp i denne problematikken, så må en stå på sitt. Det har Norge også en muligheten til å gjøre. Politikerne er for tafatte mener mange.

Holder seg til Norske operatører

Karl Åge Holm er ellers veldig fornøyd med det reiseselskapet som han nå kjører for. De leier hovedsaklig inn norske operatører til sine grupper. Da er de sikret dyktige sjåfører som kjenner lokalmiljøet og ikke minst stedene som en kjører i.

«Det letter også arbeidert til guidene, som da slipper å også være kjøreguide når de smuger seg gjennom de trange gatene i Bergen. En sjåfør født i Bergen, kjenner Bergen», avslutter Holm med et smil.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.