Fikk frontrutene knust på alle bussene

Tidligere i sommer var et av sightseeingselskapene nær ved å få ødelagt hele deres sesong når alle frontrutene på bussene ble knust etter en intern konflikt.

Sesongen for å kjøre cruiseturister på sighteeing i spesiallagde busser er kort i Norge. Normalt går dette fra mai til september, med topp midt på sommeren. Et av selskapene som har spesialisert seg på ren sightseeingkjøring var veldig nære på å få hele deres sesong ødelagt da alle selskapets busser ble utsatt for hærverk.

Hele åtte busser og en mindre minibuss fikk sine frontruter knust etter hva Bussmagasinet erfarer var en intern konflikt.

– Jeg kan bekrefte at vi har vært utsatt for en intern konflikt, men ønsker ikke å kommentere dette nærmere, sier daglig leder Vår Na-Ji Grytbakk hos Strömma Norge AS.

Etter hva redaksjonen erfarer, så var det en intern konflik hvor en ansatt gikk til angrep på selskapets busser. Vedkommende skal ha ment seg usaklig sakt opp og skal ha tipset selskapets ledelse om at noe stort var på færde.

En av selskapets ledelse skal ha kommet til depotet og avverket at siderutene ble knust, men kom for sent til å redde frontrutene.

Da disse bussene er spesialbygget til denne type kjøring, så er ikke fronruter til slike busser noe hyllevare i Norge. Heldigvis kunne et av norges største private busselskap hjelpe til med noen nye frontruter, men ikke nok til alle bussene. Nye ble bestilt med tre ukers leveringstid.

I mellomtiden ble problemet løst ved å sette inn plastruter i spesialplast frem til nye ruter ankom glassmester. Så på få dager var alle bussene tilbake i normal drift og sesongen ble reddet, takket være snarrådighet og god kompetanse hos Ryds på Stanseveien i Oslo.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.