Europas første fabrikk for elektriske busser er åpnet

Med en investering på hele 75 millioner euro og en gulvflate på 18.000 kvadratmeter, så tar Irizar et stort steg inn mot elektriske kjøretøy.

Fabrikken som ligger like utenfor San Sebastian i nordlige deler av Spania skal ikke bare produsere busser. De skal produserer etter kundenes ønsker og tilpasse seg markedet. Med stor kunnskap på bussproduksjon så tar de dette med seg og utvider med elektriske lastebiler.

Grunnen er enkel. De ser at synergieffekten er stor og at de kan, med deres erfaringer og kunnskap, bygge ulike nullutslippskjøretøy til flere yrkesgrupper.

Hovedproduksjonen skal være elektriske busser, men kapasiteten på fabrikken er stor. Derfor vil det parallelt bli bygget elektriske lastebiler med Irizar sin egen design.

I 2013 lanserte Irizar deres første elektriske bybuss, Irizar i2e. I 2014 ble de to første bussene levert kunder og i 2016 bel arbeidet med den ny fabrikken påbegynt. I 2017 lansere Irizar dere fullelektriske leddbuss ie Tram på 18 meter. Denne bussen er med i årets Bus Euro Test som går av stabelen i Zagreb senere i mai.

ie Tram er også den første bussen som kommer originalt med digitale speil. Kamera langs siden av bussen vil erstatte speilene. Første bussen med dette systemet settes i trafikk fra juni i år.

Samtidig avslører Irizar at de lanserer ie Tram på 12 meter. Og en ie Truck kommer innen kort tid.

Den nye fabrikken til Irizar har en kapasitet på 1000 elektriske busser i året. De første 150 ansatte er nå på plass og dette skal dobles i løpet av kort tid.

Uansett så merker Irizar presset som er i bransjen på å få tak i nok battericeller. Allerede nå er markedet presset og Irizar må kjempe for å holde frister.

– Fremdeles så får vi tak i nok battericeller, men det er press i markedet nå og flere merker at det begynner å bli tøft å få battericeller levert i tide før levering av komplette busser, sier José Manuel Orcasitas hos Irizar.

Irizar er som alle andre produsenter av elektriske kjøretøy avhengig av batterileverandører. Fabrikken setter sammen battericellene til komplette pakker, men selve cellene produseres utenfor Irizar.

– Vi har også på markedet i3 og i4 forstad- og ekspressbuss med paralellhybrid. Vi jobber nå med å utvidet hybridsystemet til også å kunne leveres på i6S og i8 turbuss. System hvor en kan kjøre helt utslippsfritt i bykjernen, sier han uten å ønske å avsløre for mye av hva Irizar forsker på.

I dag triller det over 150 Irizar busser med elektrisk drivlinje over hele Europa. Dette er erfaringer som selskapet høster god nytte av for fremtidig utvikling. Fabrikken produserer i dag en ny elektrisk buss for hver dag. Dette økes gradvis etter som ordrene kommer inn.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.