En grønn julegave til Oslo

Selv om fargen er rød, så er de nye elbussene til Unibuss grønne. Forleden ble 76 miljøvennlige elbusser fra MAN satt i drift.

På mange måter er det en grønn julegave til Oslo. De 76 nye MAN Lion’s City E går på ren eldrift og lades opp med grønn strøm.

«Det er en gledens dag for Oslo og for Unibuss. I dag setter vi inn 76 helt nye og miljøvennlige elbusser fra MAN», sier Øystein Svendsen, Administrerende direktør i Unibuss.

«De over 200 ansatte skal ha Brubakken som utgangspunkt for linjene i og rundt Oslo. Her vil også alle de nye bussen ha sitt depot og ladestasjoner», sier han videre.

04.43

Allerede klokken 04.43 søndag morgen. Mens hele Oslo ligger å sover eller er i ferd med å legge seg etter en liten bytur på lørdagskvelden, så begynner Unibuss på en ny hverdag.

«I nesten to år har vi jobbet med dette oppdraget i tett dialog med leverandøren. Nå triller den første bussen ut og det er en fryd å få være med på denne oppstarten», sier Svendsen i det den første bussen kjører ut fra depot.

Det er både kaldt, mørkt og mye snø denne morgenkvisten. Alle er spente på hvordan bussene vil fungere på det meget krevende føret. Til og med hovedveien E6 ligger under et snøteppe.

Første buss ut skal kjøre Romsåsen, en krevende linje med mye bakker. Men tilbakemeldingen er at det gikk smertefritt. Alle bussene er utstyrt med gode vinterdekk og leddbussene har i tillegg drift på både andre og tredje aksel.

Kort tid etter kjører andre bussen ut. Frem mot klokken ni skal nesten halvparten av de 76 nye bussene være i rute. Og logistikken er kanskje den største utfordringen. Alle bussene er helt nye. Sjåførene har fått grundig opplæring, men selv med god opplæring, så er alt nytt.

Derfor er ledelsen for opplæringen tilstede og guider sjåførene slik at oppstarten skal bli så myk som mulig. I tillegg ligger det en detaljert forklaring av bussen ved hver førerplass.

Stolt leverandør

Det er MAN Truck & Bus Norway som er leverandøren av disse 76 MAN Lion’s City E bussene. De har jobbet iherdig i mange måneder for at oppstarten skal få knirkefritt. Og inntrykket til alle på selve oppstartsdagen var at de kan puste lettet ut. Bussene fungerer. Men med noen små utfordringer som blir løst underveis. Noen utfordringer er det også på ladeinfrastruktur, men dette har de som mål å løse raskt.

«Vi er stolte leverandører av de nye miljøvennlige MAN Lion’s City E bussene til Unibuss. Vi har jobbet i tett samarbeid med kunden i nesten to år og ser med glede over å nå kunne være med å bedre miljøet for Oslos befolkning med disse nye og miljøvennlige bussene», sier Tim Schuler, sjef for bussavdelingen hos MAN Truck & Bus Norway.

Han har fulgt prosessen siden dag en og også vært tilstede på depoten på Brubakken de siste dagene for å hjelpe til med å klargjøre de siste bussene.

Denne leveransen er i følge Schuler den største leveransen elbuss fra MAN sålangt. Noe som gjør han og hans team meget stolte.

Snøkaos

På radioen denne søndag morgen kan en høre politiet gå ut med en oppfordring til å kjøre ytterst forsiktig. Snøen laver ned og veien er glatt som en skøytebane. Men de nye bussene har ingen problemer.

De kanskje største problemene er andre bilister som sliter på den sleipe føret.

Men kulden i Oslo har satt elbussene på kartet på en kanskje negativ måte i det siste. Media har slaktet Ruter sin elbusstrategi, men noe kanskje ufortjent. Media har meldt om dårlig rekkevidde og dårlige dekk.

De nye MAN bussene er godt skodde og de har på forhånd kalkulert med større batteripakker enn det de tror er nødvendig. Dette for å kunne gi en god rekkevidde uansett temperatur og bruk av bussens varmeanlegg.

Men for at en skal sikre seg ytterligere, så har Ruter bedt om lavere innetemperatur i bussene. De har senket temperatur ned til 13 grader for å se om det kan øke rekkevidden. Førerplassen har ikke en slik begrensning, så der vil sjåføren få sitte varmt og godt.

Men dette er muligens unødvendig, om ladeinfrastruktur fungerer som den skal.

Om passasjerene vil godta så lav innetemperatur vil tiden vise. Det er en test som vil bli evaluert underveis.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.