Elektrisk leddbuss fra Volvo på feltprøve

Til sommeren settes en fullelektrisk leddbuss fra Volvo i felttest. Bussen skal kjøre linje  i Gøtebrog, en linje med mye passasjerer. Testen er i tilknytning til ElectriCity-samarbeidet som har vært i gang siden 2015.

– Gjennom å øke demoarenaen og teste elektrisk leddbuss med hoy kapasitet på en linje med mange reisden kan vi ge glere gøteborgere et attraktivt alternativ til deres personbil. De nye elektriske bussene er betydlig mer stillegående en dieselbusser, helt uten avgassutslipp og er utformet for å gi en komfortabel reise. Det blir også et viktig underlag innenfor besluttningen om fremtidens satning på elbusser, sier Lars Holmin som er leder hos Västtrafik.

De to nye Volvo Elektriske leddbussene som skal inn i trafikk til sommeren er 18,7 meter lange med plass for opp til 135 personer, hvor 38 er sitteplasser. Bussene er blant annet utrustet med fire doble dører, store frie gulvflater og ergometisk utformede holdestenger. Designerne har også fokusert på å skape en fargestemt interiør med vel avveiet belysning. Tanken er at ett stort antall passasjerer raskt skal kunne stige ombord og av ved vært stopp, samtidig som reisen skal bli så behagelig som overhode mulig. På bussen finner de reisende trådløst internett, mulighet for å lade telefonen og få trafikkinformasjon.

I tillegg skal nyutviklet informasjonstavler på innsiden og utsiden bli testet grundig. Utover dette kommer holdeplasser ved Eriksbergstorget og Lindholmen få nye busskur. På to holdeplasser, Eriksbergstorget og Sahlgrenska kommmer det opp ladestasjoner for bussen. Dette benytter grensesnittet til OppCharge, som innebærer at også busser fra andre leverandører kan lades.

– Linje 16 er en av de linjene som transportere flest reisende i Gøteborg, hvilket gir oss mulighet til å virkelig sette teknikken på prøve. Blant annet er batteriene dimensjonerte for at bussene skal kunne kjøres uavbrutt før lading er nødvendig i rushtiden. Istede skjer ladingen når det er mindre trafikk på linjen eller når bussene er inne på depot, sier Håkan Angnevall, direktør hos Volvo Bussar AB.

– De elektriske bussene er helt lydløse og utslippsfrie som er med å skaper nye muligheter for byplanleggere. Det kjennes ekstra bra å kunne være med å bidra til å senke støyen ved Sahlgrenska i Gøteborg, avslutter Angnevall.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.