Elbussfiasko i LA

Elbussleverandøren BYD mener bakkene er for bratte for deres busser i den amerikanske byene Los Angeles. Nå parkeres elbussene etter en rekke feil og mangler, melder Los Angeles Times.

Problemene med BYD bussene startet med at bussen ikke klarte lovet rekkevidde. I tillegg klarte de ikke starte igjen når de skulle i gang i byens gater. Nå har det toppet seg og bussene tas ut av trafikk. http://www.latimes.com/local/lanow/la-me-electric-buses-20180520-story.html

Bussene fra den kinesiske buss- og batteriprodusenten Build Your Drams blir montert i USA og er tilpasset områdene de ble satt inn i. Men bare etter fem måneder ble de første bussene tatt ut av trafikk.

Sjåførene klaget over at bussene ikke klarte å komme i gang i byens bakker. I tillegg så oppdaget de at rekkevidden ikke var det fabrikken lovet. Det ble heller ikke bedre etter at representanten fra BYD gikk ut å la skylden på bakkene i byen.

Nå tas bussene ut av trafikk og gassbusser settes inn igjen. Befolkningen har heller ikke hatt mange gode ord å si om elbuss fiaskoen. Flere valgte å ikke betale for reisen, da de ikke viste om den ville komme frem til destinasjonen.

Leverandørene av gassbusser klaget på anbudsprosessen da elbussene ble kjøpt inn. De la allerede da frem dokumenter på at gassbussene ikke hadde de samme rekkevidde problemene. I tillegg har mange kritisert leverandørene av diesel- og gassbusser uten å se at moderne teknologi faktisk har gjort mye for forbrenningsmotoren. Og ikke minst at de både klarer bakkene i byen og har lang rekkevidde samt kort fylletid.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.