El-bussboom i Oslo

Hovedstadens største busselskap Unibuss har signert storkontrakt med nederlandske VDL Bus & Coach om leveranse av 40 elektriske busser. Bussene som settes i trafikk i Oslo våren 2019, er den største bestillingen av elbusser til Norden noen sinne. Og ifølge busselskapet har de reisende i hovedstaden noe å glede seg til.

– Oslo er europeisk miljøhovedstad i 2019, og vi som jobber med kollektivtransport har et ansvar for å gjøre byen vår enda mer miljøvennlig. Med disse 40 elektriske bussene tar vi et stort steg i riktig retning for å gjøre det bedre å bo i Oslo. Og vi er svært glade for å få en så solid og erfaren leverandør som VDL med oss på laget, sier Øystein Svendsen, administrerende direktør i Unibuss.

Han lover de reisende i hovedstaden en langt mer stillegående og behagelig reise når busstilbudet i Oslo nå elektrifiseres.

Moderne, elektriske leddbusser
Fra våren 2019 setter Unibuss inn moderne, elektriske leddbusser fra VDL på linje 20, 21, 28, 34, 37 og 54 i Oslo sentrum. I tillegg blir linje 74 helelektrisk, da VDL skal levere 10 elektriske 12-metersbusser til denne linjen.

Alle bussene er av typen VDL Citea Electric, som er kjent for å være en veldig behagelig bybuss, med maksimalt med sitte- og ståplasser, store vinduer og moderne bussdesign.

Du som reiser med buss i Oslo kan glede deg til et støynivå langt lavere enn det du er vant til på bussen, ingen motorvibrasjon, «trikkebjelle-signal» og selvfølgelig USB-ladepunkter ved setene.

Erfaren leverandør av elektriske busser
VDL Bus & Coach er en av Europas største bussprodusenter. Produksjon foregår i Nederland og Belgia.

– Vår brede erfaring med e-mobilitet som vi skal bidra med underveis i overgangen til elektrisk kollektivtransport blir viktig for suksess. Jeg vil gjerne takke Unibuss for denne store ordren, som vil gjøre oss i stand til å vokse i det norsk markedet, sier Sami Ojamo, Interim Managing Director i VDL Bus & Coach Norge.

– Som en erfaren transformasjonsaktør og europeisk markedsleder innen e-mobilitet er vi glade for at vi nå kommer inn på det norske markedet. Norge har en rask utvikling og leder an i Skandinavia når det gjelder overgang til nullutslipp fra offentlig transport. Vi hos VDL Bus & Coach er stolte over at vi med denne prestisjefylte kontrakten bidrar til Oslo som Europas miljøhovedstad i 2019, sier Alex de Jong, Business Manager public transport i VDL Bus & Coach bv.

Største nordiske elbussflåte
Erfaringen kommer godt med når leverandøren nå skal være med på å elektrifisere Oslo. Den store bestillingen av elektriske busser kommer som en følge av at Ruter har inngått avtaler med flere busselskaper om å sette inn et stort antall elektriske busser i løpet av 2019. Unibuss vil operere totalt 42 av 76 elektriske busser i Oslo, og får dermed den største elbussflåten i Norden.

– Vi er takknemlige for at vår oppdragsgiver Ruter har vist oss denne tilliten. Nå gleder vi oss til å levere et langt mer miljøvennlig og stillegående kollektivtilbud, sier Øystein Svendsen, administrerende direktør i Unibuss.

Unibuss kjører i dag allerede to 12-meters batterielektriske busser på linje 74, i en pilottest med oppdragsgiver Ruter.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.