Ebusco 3.0 tar elbuss til nytt nivå

Med en lengde på 12 meter, en kapasitet på 90 passasjerer og med egenvekt på kun 8540 kilo tar nye Ebusco 3.0 elbussen til en ny høyde.

Torsdag klokken 16.00 lanserte nederlandske bussprodusenter Ebusco deres helt nye batterielektriske bybuss. Bussen har en egenvekt på bare 8540 kilo med batterier. En lengde på 12 meter og en kapasitet på 90 passasjerer. Rekkevidden er mer enn 500 kilometer.

Med det er hvordan bussen er bygget som er spennende. Den er utviklet og bygget i samarbeid med eksperter fra flyindustrien. Bussen er helt bygget i kompositt materiale og med et chassis hvor batteriene er plassert i gulvet.

– Vi startet for flere år siden med batterielektriske busser som klarte 200 kilometer. Dette var ikke nok for våre kunder. De ønsket mer ennb300 kilometer rekkevidde, men da klarte vi ikke 90 passasjerer på 12 meter. Derfor måtte vi tenke helt nytt, forteller Peter Bijvelds, grunnlegger og direktør hos Ebusco.

Bussen skulle bli så lett som mulig og da falt valget på kompositt. Og vekten ønsket Ebusco å ha så lavt som mulig for å få ned høyden på bussen, men også bedre komfort. Derfor utviklet de et chassis med batterier i gulvet mellom hjulene.

Ebusco ønsket også å ha lavt gulv gjennom hele bussen, samt så bred midtgang som mulig. Dermed ble det utviklet en helt ny drivaksel i samarbeid med ZF. Den elektriske drivakselen har motorer i navet og supersingel dekk. Dermed sparer de også dekk. Bussen har fire, i stedet for seks hjul. Midtgangen mellom bakhjulene er nå hele 900 millimeter. Dermed kan en rullestolbruker trille gjennom hele bussen uten hinder.

Selv om batteriene er i gulvet, så er innsteghøyden ikke høyere enn på en dieselbuss. Batteriene er plassert lavt og bygger ikke mer enn 10 cm og totalhøyde på rundt 25 cm fra vei til innsteg.

Bussen er utstyrt med klimaanlegg som fungerer som en varmepumpe. Den klarer ned til – 15 grader, men behøver ikke ekstra varmer. Den vil på de kaldeste dagene få noe redusert rekkevidde ved at bussen varmes opp med hjelp fra batteriene.

Prisen er det mange har stilt spørsmål om under lanseringen. Og svaret fra Ebusco er at bussen vil ikke bli dyrere enn en 12 meter elektrisk buss i dag. Mellom 4,5 og 5 millioner kroner.

Batteriene er av litium jernfosfat som er uten kobolt. Batteriene kan ikke brenne og er dermed trygge å ha i bussens gulv. Kapasiteten er på 248 kWh som i denne bussen gir en rekkevidde på hele 500 kilometer ved ideelle forhold. Noe som er 200 kilometer lengre enn dagens elbusser. Grunnen til økt rekkevidde er at bussen veier flere tonn mindre enn tilsvarende elbusser på markedet.

– Ebusco 3.0 er utstyrt med doble CCS 2 ladekontakter for rask opplading. Kunden kan dermed velge oppladingshastighet etter hvor mange busser som behøver å lades på hver ladestasjon, sier han.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.