Digitale speil, hydrogen og førerløse busser på Busworld Tyrkia

Busworld Tyrkia er den største bussmessen utenom Busworld Brussel. Derfor er det alltid stor forventning til hva som slippes av nyheter. Og ikke overraskende var det tre viktige temaer som gikk igjen på årets bussmesse i Istanbul.

Førerløse busser, eller selvkjørende kjøretøy i nivå 4 var det flere av på messen. Busser som for det meste går for egen maskin, men som fremdeles krevet mulighet for en sjåfør til å ta over om nødvendig. Både bussfabrikken Karsan som er kjent for deres selvkjørende eAtak i Stavanger, og Otokar viste frem dere små og mellomstore busser med autonom teknologi.

Men det er ikke å frykte for jobbene. Bussene er fremdeles i en teststadie og det er langt igjen til de tar over på bussruten, om de i det hele tatt kommer dit. Mange produsenter jobber med denne teknologien mest for å gjøre bussreisen tryggere og kunne hjelpe sjåførene til å kjøre enda bedre. Mindre skader ved inn- og utkjøring fra busstopp og depot er penger tjent for selskapene. Og moderne teknologi kan være et fornuftig hjelpemiddel, uten at en tar bort sjåføren.

Digitale sidespeil

Andre ting som delvis hører med til denne nye teknoligien er digitale sidespeil. I Tyrkia ser en knapt en buss med dette montert, men på Busworld var der en rekke leverandører tilsteder. Og flere viste frem komplette busser med digitale sidespeil.

Det er fremdeles mange som er skeptiske til dette. Og flere som synes prisen er for høy for å få det montert i bussene. Leverandørene sier at de ofte får spørsmål om rimeligere digitale løsninger. Men da går det ut over både kvalitet og skarpheten i skjermene. Så målet er å få til krav som sier mer om kvaliteten som krever for at det skal være godkjent på buss. Et skjermbilde som gir det beste bilde av det som skjer på siden og bak bussen.

Hydrogen

Det er i vinden for tiden, og det kommer flere og flere busser med hydrogen på tanken. Og på Busworld Tyrkia var det intet unntak. Flere hadde H2 busser og de viste frem ulike løsninger. Noen med brenselcelle som rekkeviddeforlenger og andre med det som fremdisftsløsning med mindre batteripakker.

Det er stor enighet at en må komme opp med gode alternativer for busser som kjører steder hvor ladeinfrastrukturen ikke helt har fulgt med i timen. Og hvor en kjører over lengre strekning og trenger å tanke raskt opp igjen. Men å erstatte allerede battrielektriske busser i byer hvor dette allerede er godt innført er å gå feil vei. Hydrogenbuss er ofte en hybridbuss med både batterielektrisk fremdrift og en brenselcelle som går på hyrogen som rekkeviddeforlenger. Det er to drivlinjer, mer vedlikehold og dyrere i innkjøp. Og fremdeles er hydrogen fryktelig dyrt drivstoff.

Men at det er et godt alternativ er det ingen tvil om. Systemen i dag er trygge og med lang levetid. Så den ekstra kostnadden tjener en inn igjen over noen år.

Minibusser

Det er ikke til å komme utenom at Tyrkia er minibussens moderland. Her er det minst like mange, om ikke flere minibusser enn store busser. Og på Busworld Tyrkia så var de godt representert. Alt fra komponeter til minibusser, til komplette busser i alle prisklasser. Og det var faktisk flere produsenter der som bygges utenfor Tyrkia. Det var relativt nytt for året.

At mange minibusser som kjører hjemme i Norge kommer fra Tyrkia er også fakta. De kan bygge busser her. Og de er kjent for god kvalitet.

Store busser

En merker seg at Busworld Tyrkia mest er kjent som en messe for de tyrkiske produsentene. Men i år var det flere store produsenter fra utenfor Tyrkia også representert. Iveco Bus var en av de store med tre store busser på deres stand. De slapp også nyheten at de nå levere deres første Evadys turbuss til Tyrkia.

Kinesiske statseide CRRC var på plass med en 12 meter batterielektrisk bybuss. Dessverre nådde den ikke helt opp på nivå med de tyrkiske merkene. Løsningene innvendig og innredningen var ikke på nivå med Karsan, Otokar eller BMC. Men de skal ha for å tørre prøve seg på et marked som Tyrkia.

Messens kanskje beste buss, både design og innredning var fra nykommeren Bozankaya. Selskapet er kjent for skinnegående persontransport. Og prøver seg nå med en helt ny batterielektrisk bybuss. Denne fikk alles øyne rettet mot seg, og ikke uten grunn. Her hadde de på en bra måte kombinert design fra kjente merker som Van Hool, Scania og flere. Sammen med en innredning som var av ytterst høy kvalitet. Det var heller ingen store kasser, søyler eller andre hindre innvendig. Godt med seter, og få trinn opp til sittegruppene både bak og fremme. Gjennomgående flatt gulv og fem seter helt bak.

Busworld Tyrkia holder oppe dørene frem til og med fredag 31. mai.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.