Dieselbiler forurenser dobbelt så mye som en ny buss

I gjennomsnitt er NOx utslippene fra Euro VI motor på tunge kjøretøy på 210 mg/km, mens på personbil Euro 6 personbil er snittet 500  mg/km viser en helt ny undersøkelse utført av International Council on Clean Transport ICCT.

De overraskende resultadene ble lagt frem i dag. De viser at en moderne dieselbil forurenser over dobbelt så mye som en buss eller lastebil med samme Euroklasse på motoren. International Council on Clean Transport ICCT som holder til i Berlin i Tyskland har gjort undersøkelsene, men kommer også med svaret på hvorfor det er så stor forskjell.

– De betydelige forskjellene kommer av at det er store forskjeller på kravene til måling av utslipp og krav til motorfabrikantene. Offesielle testkrav til lette kjøretøy forblir begrenset til laboratoriemålinger av nøye utarbeidet prototype, til motsetting av målingene av NOx på tyngre kjøretøyer. Utslippsmålinger av tyngre kjøretøy er nøye og ble innført tilbake i 2013 Dette gjelder faktiske kjøretøy i trafikk via mobile tester. Tilfeldige busser og lastebiler blir testet under faktiske forhold, sier Dr. Peter Mock som er administrativ leder i ICCT for Europa.

De oppsiktsvekkene tallene viser at det er store utslipp selv fra helt nye dieselpersonbiler. Men omm en regner på at det settes høyere krav til motorbelastning på lastebiler og busser, vil NOx utslippene bli hele 10 ganger høyere for personbiler med dieselmotor, som er enda mer oppsiktvekkende. Dette kan forklares med at busser og lastebiler kjører med mye mer vekt i forhold til motor og forbruk i forhold til personbilen. Vekt som er gods eller personer.

Euro VI og Euro 6 er to forskellige type krav til utslipp. Euro VI er kravet for tyngre kjøretøy som hele tiden mens den kjører i trafikk må tilfredstille utslippskravene i henhold til direktivet. Mens Euro 6 er kravet for personbiler og sjekkes på et testlaboratorie før modellen kommer for salg. Noen nøye kontroll av utslipp bli ikke utført mens den kjører på vei opp til nå. Fra og med september år skal også Euro 6 personbiler måtte tilfredstille utslippene i trafikken og det vil bli utført mobile tester.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.