Den store elefanten i rommet – infrastruktur

Teknologien er god nok for å kunne velge batterielektriske busser. Men over hele landet og hele Europa er det mangel på infrastruktur.

Årets store Bus Euro Test 2022 er i gang i Limerick i Irland. Her er det fem batterielektriske bybusser i en omfattende test og konkurranse. Men allerede før testen hadde sin åpningsdag, oppdaget produsentene at det var store utfordringer med å lade bussene.

I fire år har magasinet Fleet Bus & Coach forberedt årets store Bus Euro Test. Jurymedlem Sean Murtag fra den internasjonale Bus & Coach jury har jobbet tett med produsentene, lokale myndigheter og strømleverandører for at alt skulle fungere best mulig. Men selv om alt så bra ut, så viste det seg raskt at det var store utfordringer med ladeinfrastruktur.

MAN er en av produsentene som er med i testen. De valgte å kjøre deres MAN Lion’s City 12e hele veien fra Munchen til Limerick. En distanse på over 2500 kilometer. Erfaringene fra denne turen viste at det var store utfordringer med å få ladet bussen langs veien.

Det samme opplevde Bussmagasinet da de var på en stor langeveistest med samme buss høsten 2021. Selv om det er ladestasjoner langs veien, så er det ikke sikkert den fungerer på bussen. Eller at en får plass til å parkere for å lade. Infrastrukturen er rett og slett ikke på plass for større kjøretøy.

Derfor er det viktig å fokus på bedre ladeinfrastruktur for større kjøretøy før en kjører på med subsidier og krav om å få fult over på elektriske busser og lastebiler som skal brukes utenfor bykjernen.

Og selv om det står en ladestasjon på plass, så er det ikke sikkert at den klarer å kommunisere med kjøretøyet. Det er ulike protokoller som skal passe og dette er forskjellig fra produsent til produsent. Og også hvilken strømfrekvens som benyttes er viktig. I Norge er den ofte stabil på 50 Hertz, men ute i Europa varierer den ofte mellom 50 og 60 Hertz og da stopper ladestasjoner opp og en må resette systemet. Det er mye følsom elektronikk som krever stabil strømtilførsel.

Store elefanten i rommet

Så den store elefanten i rommet, uansett hvilket land en er i, er lademuligheter. Bussmagasinet besøkte også fem ulike stater i USA og oppdaget det sammen. Stor fokus på elektriske busser, men ingen fokus på ladeinfrastruktur.

Ordfører i Limerick, Daniel Butler, innrømmet at de har store utfordringer med å få på plass en god infrastruktur. Og at de nå har lært av denne Bus Euro Testen at de må ha mer fokus på dette i tiden fremover.

«Vi har lært mye av de utfordringene som bussjuryen og produsenter har opplevd her nå og skal ha fokus på dette i tiden fremover. Når turistene kommer igjen til Limerick så vil vi ha mange busser på alternativ drivstoff, mest elektrisk og da skal infrastruktur være på plass», sier Butler.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.