De første 18-meters brenselcelle-leddbussene fra Solaris

Den polske bussprodusenten Solaris har nå mottatt sin første bestilling på 18-meters leddbusser drevet med hydrogenfyrte brenselceller. Urbino 18 hydrogen ble lansert på høstparten i fjor.

Det er snakk om to hydrogendrevne leddbusser som er en del av en større bestilling fra den tyske bussoperatøren Stadtwerke Aschaffenburg Verkehrs GmbH. I tillegg til de to leddbussene består bestillingen også av ti Urbino 12 hydrogen, altså 12-metersbusser som også er utstyrt med brenselceller. Alle bussene skal leveres i løpet av 2024.

Hydrogenet blir lagret i gassform i tanker på den fremre delen av busstaket. 12-metersbussene får brenselceller på 70 kW, mens leddbussene får 100 kW. I tillegg får solobussene en batteripakke på 30 kWh, mens leddbussene får to slike batteripakker. Urbino 12 leveres med to elektriske motorer på hver 125 kW, mens Urbino 18 har en elektrisk motor på 240 kW, men kan alternativt leveres med samme motoropplegg som 12-metersbussen.

Bussene vil være velutstyrte med blant annet klimaanlegg, innvendig kameraovervåkning og et avansert passasjer-kommunikasjonssystem. Videre skal bussene ha automatisk passasjer-telleanlegg, plass til rullestol eller barnevogn og USB-kontakter for lading av mobiltelefoner. Bussene får også utvendig kamerasystem som skal hjelpe sjåføren å holde oversikt over alt som skjer rundt bussen.

Solaris er Europas største produsent av brenselcelle-busser med en markedsandel på over 50 prosent. Urbino 12 hydrogen er så langt bestilt i et antall av over 200, og rundt halvparten av disse er allerede i trafikk Italia, Tyskland, Nederland og Polen.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.