Daimler Buss – en 25 år suksesshistorie jubilerer
1995 markerte starten på en unik suksesshistorie for Daimler Busser. To av verdens ledende bussprodusenter fusjonerte bussmerkene Mercedes-Benz og Setra, og opprettet selskapet EvoBus GmbH. I dette selskapet ble en rekke bussproduksjonsanlegg og nasjonale salgsorganisasjoner over hele verden en del av forretningsområdet Daimler Busser.
Å samle to av de absolutt fremste bussmerkene i et selskap ga enda bedre muligheter for en ledende produktutvikling på alle fronter. EvoBus GmbH har dermed bidratt til å gjøre trafikken i byer verden over ikke bare mer effektiv, men også mer miljøvennlig.
Starten i 1995 var ikke bare enkel, det var to sterke merkevarer, og ikke minst to stolte bedriftskulturer, som nå skulle finne sammen. Også kundene hadde sterke lojaliteter til merkene, en Setra kunde var ikke nødvendigvis en Mercedes-Benz kunde og omvendt. I det nye selskapet skulle man søke en felles fremtid, samtidig som det var avgjørende å bevare merkeidentiteten for kundene.
I dag kan vi med sikkerhet si at dette har bussorganisasjonen i Daimler lykkes med og det beste fra begge merkeverdenene er ivaretatt og samlet i en organisasjon.
Fleksibelt
produksjonsnettverk
Allerede da
EvoBus GmbH ble etablert var en viktig del av de strategiske målene å knytte de
europeiske produksjonssteder sammen i et meget fleksibelt og effektivt
nettverk. En viktig første milepæl var etableringen av produksjonsnettverket
mellom Mannheim (Tyskland) og Ligny-en-Barrois (Frankrike) og Ulm / Neu-Ulm
(Tyskland). Spanias Sámano-anlegg ble bygget for levering av deler, og ble lagt
til EvoBus-nettverket i 1998, og i 1999 fulgte anlegget Holýšov (Tsjekkia)
etter. Dette europeiske nettverket er senere supplert med produksjonssteder i
Latin-Amerika, India, Indonesia og Sør-Afrika. Ikke minst har Mercedes-Benz
Türk A.Ş, som ligger Hoşdere utenfor Istanbul, Tyrkia, vært en viktig og
sentral brikke i dette produksjonsnettverket.
For ca 15 år siden ble dessuten minibussanlegget i Dortmund etablert og inkludert i nettverket med originalbygde minibusser basert på den vellykkede Mercedes-Benz Sprinter modellen.
Tredoblet salg på 25 år
Ved etableringen av EvoBus i 1995 var salget av merkene Mercedes-Benz og Setra 5.700 biler årlig og de hadde en felles arbeidsstyrke på rundt 9.340 medarbeidere. Ved utgangen av 2019 sysselsatte Daimler Busser totalt rundt 17.960 mennesker over hele verden, og solgte ca 32.600 enheter.
Eget
servicemerke etablert
Sammenslåingen
ga også muligheter for å utvikle et busspesifikt tilbud for kundene på
servicemarkedet. Allerede i 1996 ble Omniplus etablert som et eget servicemerke
for både Mercedes-Benz og Setra. Dermed kunne Daimler tilby skreddersydde
servicetjenester for busskundene, om det var for luksuriøse turbusser eller
rutebusser. I dag er selskapet representert langt utenfor Europas grenser med
sitt vedlikeholdstilbud og sine rådgivningstjenester. Omniplus er også kjent
for sitt bidrag innen effektive og bærekraftige mobilitetsløsninger.
I dag består Omniplus av et servicenettverk med mer enn 650 verksteder i 42 land rundt om i Europa.
En
lang busshistorie – 125 år med buss
18. mars
1895 slapp Carl Benz verdens første motoriserte buss på markedet, en Benz
Patent-Motorwagen-Omnibus med tilsammen åtte seter. For Karl Kässbohrer, som
etterhvert etablerte Setra-merket, startet historien i 1907 med det første
kjøretøyet fra Kässbohrer fabrikken. I 1911 ble den første bussen for
rutekjøring produsert. Den hadde plass til åtte passasjerer.
Begge selskapene har stått for innovasjon på mange områder innen bussutviklingen, og vært ledende innen dette feltet i verden. Også før fusjonen i 1995 har det, helt fra starten, vært nære relasjoner og samarbeid i ulike former mellom Daimler og Kässbohrer.