Continental fylle 150 år

2021 blir et spesielt år for det tyske dekk- og teknologiselskapet Continental. Den 8. oktober er det 150 år siden selskapet startet med blant annet gummidekk for hestevogner i den tyske byen Hannover.

Vi må altså helt tilbake til 1871 for å finne starten til selskapet som den gang het Continental-Caoutchouc- und Gutta-Percha Compagnie. I tillegg til solide gummidekk for hestevogner lagde selskapet også andre gummiprodukter, og fire år senere fikk de sin velkjente logo med den steilende hesten. I 1892 begynte Continental å produsere luftfylte dekk og de første bildekkene ble produsert i 1898. Da Daimler kom med sin første bil med navnet Mercedes tre år senere, og denne vant billøpet Nice-Salon-Nice, var den utstyrt med dekk fra Continental.

Dekkmønster var ikke noe dekkprodusentene hadde for mye fokus på de første årene, men i 1904 patenterte Continental for første gang sitt eget dekkmønster, og i årene som fulgte ble det vesentlig mer fokus på dekkmønster og sikkerhet. Og da Continental feiret 70 år i 1921 lanserte de dekk med kord, og begynte også å levere luftfylte dekk til lastebiler.

Teknologileverandør
Utover 50-tallet opplevde Continental stor suksess på racerbanen med førere som Sir Stirling Moss og Juan Manuel Fangio, og i 1952 kom de første såkalte M+S-dekkene (Mud and Snow) for vinterføre.

Med årene ble Continental en viktigere og viktigere leverandør av teknologi til bilindustrien, utover bare dekk. I 1955, for eksempel, ble Continental det første selskapet som leverte luftfjæring til lastebiler og busser.

I 1960 begynte masseproduksjonen av radialdekk, og sju år senere åpnes Contidrom, Continentals egen testbane utenfor Hannover.

Overtar andre merker
Continental har vokst år for år, og i 1978 tok selskapet over den europeiske delen av Uniroyal, og i 1985 tok de over den østerrikske produsenten Semperit. Amerikanske General Tire ble overtatt i 1987 og på dette tidspunktet jobber det i underkant av 50 000 mennesker for Continental og har en årlig omsetning på 4 milliarder euro. I 1992 ble også svenske Gislaved en del av Continental.


I 1995 starter Continental en egen avdeling under navnet «Automotive Systems» for å ha enda mer fokus på teknologileveranser til bilindustrien. Samtidig fortsetter dekkproduksjonen for full maskin, og i 1998 starter Continental produksjon av dekk i Argentina, Mexico, Sør-Afrika og Slovakia. Samtidig startes avdelinger for teknologiproduksjon i Brasil, Chile, Mexico og Ungarn.

Vi skrur tiden frem til 2007 hvor Continental kjøper Siemens VDO Automotive AG og blir dermed en av verdens fem største leverandører til bilindustrien. De neste årene satser Continental enda mer i Asia, og åpner etter hvert en dekkfabrikk i Kina.

Fremtidens teknologi
Allerede i 2012 begynner Continental testingen av selvkjørende biler, og testbilene har kjørt mer enn 24 000 kilometer i vanlig trafikk uten en eneste ulykke. Året etter lanseres ContiLifeCycles for mer bærekraftige løsninger rundt gjenbruk av dekk, og i 2016 kom Continentals eget hybridsystem som kan redusere drivstofforbruket betraktelig.

I 2019 omsatte Continental for 44,5 milliarder euro og sysselsetter i dag mer enn 233 000 personer i 59 land.

– Continental har en stolt historie, og den skal vi også markere i Norge, for Norge er en viktig del av historien. Viking Dekk i Askim, ble overtatt av Continental i 1991 og det er derfor de nordiske vinterdekkene fortsatt heter VikingContact, sier produktsjef for Continental Dekk Norge, Knut Knudsen.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.