BYD leverer 100 busser til GTT Torino

Bussmagasinet omtalte i tidligere artikkel at kontrakten som opprinnelig gikk til Yutong ble vurdert kansellert. Nå er dette klart og BYD har blitt valgt som leverandør av 100 batterieektriske busser til busselskaper GTT i Torino, Italia.

Sammen med denne ordren på 100 nye batterielektriske busser går snittalderen på bussene i Torino ned fra 12 til 11 år. Dette forteller litt hvor mange busser med Euroklasse 3 eller dårligere som fremdeles er i trafikk i den italienske storbyen.

Men uansett så satser GTT nå på å elektrifisere så mange busslinjer som mulig fremover. Derfor har kvaliteten vært nøye gjennomgått. Bussene skal nemlig gå minst ti år i trafikk uten nevneverdige problemer.

Kontrakten som nå er undertegnet med BYD har en verdi på 72 millioner Euro. 48 millioner er øremerket de batterielektriske bussene. 11 millioner skal gå til service- og vedlikehold av bussene de neste 10 årene. Mens de siste 13 millionene skal dekke ny batteripakke underveis i ruteproduksjonen. Batteriene har en garanti på 400.000 kilometer, men dette dekker ikke mer enn rundt 8 år med ruteproduksjon per buss.

BYD var med i den opprinnelige konkurransen om å levere busser til GTT, men ble slått på målstreken av Yutong. Etter en nøye gjennomgang av produksjonsprosessen og kvaliteten på produktene, så ble avtalen med Yutong kansellert. BYD seilte dermed opp som vinner av kontrakten og måtte i all hast sette i gang produkjsonen av batterielektriske busser. I avtalen med GTT står det tydelig at 50 busser skal leveres inne april dette året. De restrerende 50 bussene skal leveres over litt tid.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.