BYD & ADL = sant

Med å kombinere multinasjonale eksperter som jobber sammen med helt nytt konsept får en helt nye BYD ADL Enviro400EV. En utslippsfri dobbeldekker buss i Skottland, England og Kina. BYD ADL elektriske bussamarbeidet er et resultat av hardt arbeid og inovativ tankegang med fokus på fremtiden og miljøet. På Euro Bus Expo viste de enda en nyhet.

Under årets Euro Bus Expo i Birmingham ble det forklart nærmere hva samarbeidet innebærer og hvilke fordeler det har for både BYD og Alexander Dennis ADL.

Synnergieffekten er tydelig mellom de to selskapene som for en tid siden undertegnet avtalen om samarbeid. Dette betydde starten på et langt og godt samarbeid mellom kineiske BYD og ADL. Deres første internasjonale produkt, Enviro400EV vil lanseres i 2019 og allerde har en ordre på 37 busser til Metroline tikket inn. Men i Storbritannia finnes det allerede 215 busser som er et restultat av deres samarbeid frem til nå.

Og de går lenger, på Euro Bus Expo ble det også vist frem en buss med nye forbedrede løsninger – et design for å bringe elektriske busser ut av bykjernen og inn i distriktene.

– Ikke bare er den helt utslippsfri, den gir også de reisende en helt ny opplevelse. Denne Enviro200EV har den nyeste teknologien for å gi reisen en ny dimensjon. Ombord finnes trådløs lading, seter fulle av teknologi kjent som Smart-Seat. Men også de som går på utsiden av bussen kan føle seg mer trygge, da bussen har SmartVision system som gir sjåføren full oversikt over det som skjer rundt bussen, sier Collin Robertson fra ADL.

BYD ADL Enviro200EV er 10.8 meter lang og har 33 seter, samt en rullestolplass. Bussen er utstyrt med BYD sitt unike mobile ladesystem som kan tas ombord og tar ikke mer plass en rullestolplassen. Denne løsningen gjør at bussoperatøren ikke trenger å få montert en kostbar permanent ladeinfrastruktur på forhånd.

– BYD ADL samarbeidsprodukter er allerede i trafikk i Liverpool og snart også i Guildford, men denne nye modellen vil gi oss mulighet til å selge busser i mindre tettsteder som Manchester, Birmingham og Coventru, sier Isbrand Ho fra BYD.

– Jeg er også glad for å nå kunne fortelle at vi straks er klare for å produsere chassisene for bussene til Storbritannia ved vår BYD fabrikk i Ungarn, la Ho til.

Foto: Penny Peng (BYD)

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.