De tre største batteribussleverandørene

Salget av batterielektriske busser har tatt av i den senere tiden. Allerede i år skal det leveres over 1200 batterielektriske busser i Europa. Og i 2018 ble det levert 650. BYD tar alene en stor bit av markedsandel og om en tar med tallene fra deres samarbeidspartner ADL har de størst markedsandel i Europa. VDL er på en solid plassering med 15 prosent markedsandel. Og Solaris med 14 prosent.

I en fersk statistikk fra Interact Analysis så kan en se en sterk trend i markedet. Flere og flere bussanbud lyses ut på batterielektriske busser over hele Europa. Og antall busser som skal leveres har doblet seg på bare et år. I 2018 ble det levert 650 elektriske busser til ulike markeder over hele Europa. Disse tallene tar ikke hensyn til solgte trolleybusser. Men i år skal det leveres over 1200 batterielektriske busser. I overkant av 100 av disse skal leveres til norske busselskaper.

Tallene fra Interact Analysis kan leses på flere måter, slik som en hver statistikk. Men om en går i dybden og ser på hver enkelt leverandør. Så er det BYD inkludert deres samarbeidspartner i Storbritannia ADL som troner øverst på pallen. VDL har så 15 prosent markedsandel og Solaris med solide 14 prosent. Solaris er også en stor leverandør av trolleybusser. Og hadde en tatt med trolleybussene i statestikken, ville nok pallplasseringene sett anderledes ut.

Nå er Europa fremdeles helt i stargropen når det kommer til å investere i batterielektriske busser. 99 prosent av alle batterielektriske busser i verden kjører i dag i trafikk i Kina. Hele 400.000 batterielektriske busser er levert til kunder i Kina, mens det er rundt 2200 batterielektriske busser i trafikk i Europa per 1. januar 2019.

Men nå er politikere enige om at det skal bli full fokus på elektriske busser av ulike versjoner fremover. I følge bransjens egne tall, så vil det trolig bli solgt rundt 160.000 batterielektriske busser årlig frem mot 2025 over heler verden.

Statistikken fra Interact Analysis gir ikke det hele bildet. Den viser kun de fire største leverandørene av elektriske busser og tar ikke hensyn til at BYD har et tett samarbeid med ADL, hvor BYD står for produksjonen av hele det elektriske busschassiset ved deres fabrikk i Ungarn. Det er også en avtale mellom BYD og ADL om at ADL har Storbritannia som sitt marked på elektriske busser. BYD selger og leverer busser til resten av Europa.

Så på Statistikken har BYD alene en markedsandel på 11 prosent og ADL har 9 prosent markedsandel. Dette er uforandret fra 2017, hvor BYD hadde 13 prosent og ADL 7 prosent markedsandel.

Undersøkelser viser også at antall nye elektriske bussanbud velger å satse på depot, over-natten-lading av bussen. Dette er en tilbakegang fra tidligere hvor det var stort fokus på pantograflading langs bussens rute. En undersøkelse MAN fikk utført blant 200 busskunder for en tid tilbake viste at de aller fleste ønsker en elektriske buss som kan kjøre i overkant av 200 kilometer uten å måtte hurtiglades langs ruten. Kundene ønsket over-natten-lading ved depot.

Etter denne undersøkelsen har også flere bussprodusenter kommer med flere lademuligheter. Volvo som tidligere kun leverte med pantograflading, har nå CCS type 2 plug-in kontakt som alternativ på sine elektriske busser. Og i Lillehammer skal ABB levere plug-in ladesystem til nettopp Volvo sine elektriske 7900 busser.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.