Bussproduksjonen lite påvirket

MAN Truck & Bus meddeler at bussproduksjonen i liten grad vil være påvirket av de deleproblemer MAN opplever for lastebiler relatert til krigen i Ukraina.

Krigen i Ukraina fører til enorme forsyningshull av ledningsnett hos MAN Truck & Bus. Som et resultat har det siden 14. mars vært stillstand i lastebilfabrikkene i München i Tyskland og Krakow i Polen, samt betydelige produksjonsstans ved de tyske fabrikkene i Nürnberg, Salzgitter og Wittlich. Leverandører av ledningsnett til lastebiler kan ikke produsere på sine ukrainske anlegg eller kun produsere i svært begrenset grad. Dette truer med tap av lastebilproduksjon i flere uker og en massiv produksjonsreduksjon i andre kvartal. Inntil 11.000 personer kan bli permittert i Tyskland.

Bussene klarer seg

Men dette gjelder altså i liten grad bussproduksjonen, ifølge MAN. Dette har sammenheng med at bussene produseres på egne fabrikker med andre underleverandører. Turbusser av merkene MAN og Neoplan produseres i Ankara i Tyrkia, mens bybusser og busschassiser kommer fra Starachowice i Polen.

Midt oppe i elendigheten med lastebilproduksjonen i Tyskland kommer nyheten om at MAN har lansert en ny buss på det australske marked i samarbeid med den store karosserileverandøren Marcopolo. Det er snakk om chassiset RR8, som altså produseres ved Starachowice i Polen, som påbygges karosserivarianten Marcopolo Audace 1050. Bussen blir som standard levert med MANs 9-liters motorvariant D15 som er både kompakt og lett. I det aktuelle busschassiset leveres den med 330 hk som standard, med den større varianten på 360 hk som tilvalgsmulighet.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.