Bussmagasinet 15 år

Bussmagasinet fyller 15 år denne måneden. 105 utgaver senere og mer viktig enn noen gang.

Tiden går, og Bussmagasinet består. Denne måneden er det nøyaktig 15 år siden første utgave av bladet kom ut. Selv om bladet har vært gjennom ekstreme forandringer på disse årene, er det fremdeles utgiver Tom Terjesen som styrer bussen.

 – Jeg husker fremdeles hvordan det føltes å hente den første utgaven på trykkeriet. Og jeg husker også godt at familiens flotte amerikanske stasjonsvogn måtte selges for å kunne realisere drømmen om eget blad for bussbransjen, minnes Tom Terjesen.

I dag, godt over 100 utgaver etter, så lever Bussmagasinet i beste velgående. Tipsene om ting å skrive om strømmer inn og det utkommer i dag dobbelt så mange utgaver årlig som da bladet ble etablert.

 – jeg startet med fire utgaver årlig, men fra 2007 ble det 11 og i dag har vi justert oss ned til 8 utgaver. Noe som ser ut til å passe markedet bra. I tillegg har vi en populær hjemmeside som oppdateres daglig. Vi er også på de fleste sosial medier for å nå ut til flest mulig, sier Terjesen som skyter inn at Bussmagasinet på Facebook straks vipper over 4000 følgere.

Redaksjonen har også økt i antall skribenter i årenes løp. I dag teller redaksjonen fire. Magne Håheim er den som har vært med lengst. Også Halvdan Korsmo og Geir Johansen har begge bidratt sterkt til å styrke bladet med sine grundige og gode artikler fra hele landet.

I 2008 ble Bussmagasinet med Tom Terjesen valgt inn i den internasjonale Bus & Coach juryen og har siden 2016 vært leder for juryen. I 2010 avholdt bladet den årlige Coach Euro Test i Arendal, hvor VDL Futura FHDII vant Coach of the Year 2011 tittelen.

Selv om abonnement tallene holder seg noenlunde rolige og antall lesere på nett økter, så stopper ikke utviklingen av bladet. Bussmagasinet.no og papirutgaven jobber hele tiden med å følge med i tiden. Nyhetene inne bransjen er mange og det jobbes kontinuerlig med å bringe dette ut til alle leserne. Tips strømmer inn og det er mange reisedøgn utenfor kontoret for å gi tilbake til leserene det de ønsker seg.

Innen noen uker kommer jubileumsutgaven ut. En fullspekket utgave med historiske tilbakeblikk og en rekke nyheter fra både Norge og ikke minst den internasjonale bussutstillingen i Kortrijk.

 – Jeg gleder med som et barn til å melde hjem fra årets Busworld. Denne messen er nærmest som ett mekka å regne for bransjen. Nyhetene står i kø og i tillegg får jeg æren av å overrekke trofe for Coach of the Year 2018 på Award Night den 19. oktober. Litt vemodig er det at dette er siste gang Busworld avholder sin messe i Kortrijk. Neste gang, i 2019, flytter messen til Brussel. Men jeg tror den unike atmosfæren blir med over til nytt sted. Bussmagasinet vil selfølgelig være tilstede også der, avslutter Redaktøren. 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.