Buss for tog også i sommer

Bane NOR skal vedlikeholde og fornye jernbanen, og stenger derfor flere strekninger på Østlandet i sommer. For de fleste togreisende betyr det buss for tog, men på enkelte strekninger viser vi til Ruters busser.

Bane NOR skal vedlikeholde og fornye jernbanen, og stenger derfor flere strekninger på Østlandet i sommer. For de fleste togreisende betyr det buss for tog, men på enkelte strekninger viser vi til Ruters busser.

Vi anbefaler at du sjekker reisesøket for å finne oppdatert informasjon om blant annet bussavganger.

– Å reise med buss for tog er annerledes enn å reise med tog. Bussen kan ha tidligere avgangstider enn togene normalt har, og bruker lenger tid på samme strekning. Derfor er det lurt å planlegge for 30-60 minutter lenger tid på reisen din, sier kommunikasjonssjef i Vy, Siv Egger Westin.

Informasjonen skal være oppdatert senest fem uker før arbeidene starter.

Bussholdeplassene der det går buss for tog blir tydelig merket. Se etter de gule skiltene.

– Vi har også kundeveiledere på plass på de store stasjonene hvor det er mange mennesker som skal reise i ulike retninger. Husk at alle «buss for tog» på Oslo S går fra og til Trelastgata ved spor 19, sier Westin.

Hvilke kunder vil merke at det er stengt?

– I år er det som vanlig arbeider på mange strekninger på Østlandet, men det fine er at de fleste strekningene er stengt i korte perioder enn tidligere. I tillegg er det i all hovedsak stengt i fellesferien, noe som er positivt med tanke på alle som pendler til og fra jobb, sier Westin.

Linjer som er berørt:

  • L1 Spikkestad – Lillestrøm
  • L2 Oslo S – Ski
  • RE30 Oslo S – Gjøvik
  • R31 Oslo S – Jaren
  • RE11 Skien – Eidsvoll
  • R12 Kongsberg – Eidsvoll
  • R13 Drammen – Dal
  • F4 Oslo S – Bergen

– Om du ikke har lastet ned Vy-appen enda, så er dette en gylden anledning til å gjøre akkurat det. Her finner du den informasjonen du trenger om akkurat din reise, avslutter Westin.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.