Bus of the Year 2019: Mercedes-Benz Citaro Hybrid
Bare kort tid etter at det ble klart at Mercedes-Benz Citaro Hybrid vant «Bus of the Year 2019» prisen, så kommer det flere til norsk kunde. Vi har tatt en nærmere titt på årets buss.
Hva var det som gjorde at en dieselhybrid vant foran to full elektriske bybusser? Den internasjonale buss og turbuss juryen som hvert år samles for å teste både by- og turbusser i en uke for å finne den rette sier det er mange grunnet til at valget nettopp falt på hybriden.
– For selv om teknologien på elektriske busser er kommet langt og det at flere byer nå satser på elektriske busser, så kommer vi ikke unna at vi kårer bussen for i dag. En buss som ikke krever oppbygging av infrastruktur. En buss som ved hjelp av biodiesel eller HVO kan spare miljøet for store utstlipp av farlige avgasser. En buss som en kan få en god «Total Cost of Ownership» TCO på, sier President for den internasjonale juryen Tom Terjesen.
Han, sammen med sine juryemedlemmer fra over 21 land testet grundig vinnerbussen og kom samlet frem til at dette var en verdig vinner. Det ble satt plusspoeng for den okonomiske delen, lavt støynivå innvendig og et førermiljø av høy klasse. I tillegg holder Mercedes-Benz Citaro Hybrid høy grad av sikkerhet for både sjåfør og passasjer. Karosseriet er kraftig og den leveres nå med både ESP og aktiv bremseassistent. Sikkerhetsløsninger som kan være prevativ med tanke på ulykker. Den vil i tillegg kunne melde om gående eller syklende i blindsonen ved hjelp av radar montert like ved høyre fremhjul.
Hybridsystemet til Mercedes-Benz er av den enkle typen, men tross sin lette konstruksjon, så kan en spare godt med drivstoff gjennom året. Systemet bygger på en elektromotor som sitter i svinghjulet. Denne gir ved hjelp av batterier (kondensatorer på 48 volt) på taket litt ekstra skyv når en kjører ut fra holdeplasser eller lyskryss. Dette svinghjulet fungerer også som dynamo når bussen triller og sender strøm tilbake til batteriene.
Om en da samtidig benytter biodiesel eller HVO så vil en redusere utslippene av farlige avgasser betraktelig. Selve hybridsystemet koster knappe 100.000 kroner ekstra og gjør at en raskt får tilbakebetalt de ekstra kostnaddene. Og en har heller ikke behov for store utbygginger av infrastruktur, da denne ikke behøver å lades opp for å kunne settes i trafikk.
Men det var ikke helt uten noen negative kommentarer juryen kom frem til vinneren. Det ble nevnt i referatet etter testen at juryen mente interiøret var noe mørk og bar preg av å ha vært på markdet i flere år uten vesentlig oppgradering. Det samme ble nevnt om utvendig design som har vært nærmest uendret siden 2012. Men ny og mer moderne design er vist frem gjennom den kommende eCitaro som hadde verdens premiere på IAA denne høsten.
Innvendig er det relativt lite som skiller diselversjonen fra dieselhybriden. Det er mange grå flater og den er mørk innvendig i motsettning til mange konkurrenter. Belysingen er av LED typen, så her spares det på energi. Det er også montert et tilsvarende batteri som det hybridsystemet benytter sammen med bussens 24-volts anlegg. Dette kan lagre stor mengde energi og sende ut til bussens krevende elektronikk uten å belaste dynamoen. Dermed kan en koble fra dynamoen i perioder for å også spare drivstoff. Det er kjent at dagens busser krever mye mer energi enn tidligere nå med alle de digitale løsningene som må være ombord.
Innen kort tid vil flere av denne modellen komme til kunde på Østlandet. Vi kommer tilbake med mer info når dette er offentlig.