Brudd i forhandlingene, nå stopper bussene

Partene stod for langt i fra hverandre til at de kunne enes om en avtale. Dermed går nesten 4000 bussjåfører ut i streik i Oslo og Viken fra søndag morgen.

– Vi er skuffet over at arbeidsgiver ikke tar på alvor at bussjåførene har blitt hengende etter lønnsmessig. Vi har en enighet fra tidligere om at lønna skal nærme seg industriarbeiderlønn, og så får vi et tilbud som går i feil retning. Det er løftebrudd, uttaler Klungnes.

I 2006 inngikk arbeidsgiverne og bussjåførene en avtale på at lønn skulle ligge mer på linje med industriarbeiderlønn. De siste årene er avstanden til industriarbeiderlønnen blitt stadig større.

Fra arbeidstids oppstart søndag parkeres bussene i Oslo og Viken. Dette betyr at mange ikke kommer seg til arbeidsplassen, skole eller fritidsreiser fra og med søndag morgen.

Beklagelig

– Vi beklager at det ikke var mulig å komme til enighet. Ikke minst av hensyn til passasjerene, som nå finne andre reisemåter for å komme til jobb, skole eller fritidsaktiviteter, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.

Han tilføyer at hele kollektivbransjen er inne i en vanskelig og usikker situasjon, noe oppgjøret må ta høyde for. Færre reisende og reduserte billettinntekter vil føre til at oppdragsgiverne får lavere budsjetter og må be busselskapene om å redusere produksjonen. Dette kan medføre overgang fra hel- til deltidsstillinger og fare for nedbemanninger.

Kan bli utvidet

Busstreiken kan raskt bli utvidet. Da partene ved 04 tiden natt til søndag ikke klarte å bli enige ble nesten 4000 bussjåfører tatt ut i streik. Men det kan takst bli utvidet. Hele 12000 bussjåfører står klare til å streike over hele landet innen kort tid.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.