Frykter økt smitte grunnet busstreiken

Økt trengsel på trikk og tog bekymrer Ruter AS. De frykter nå økt smitte av Covid-19 grunnet busstreiken.

– Vi er bekymret for situasjonen. Pandemisituasjonen gjør det viktig å holde avstand til hverandre. Da oppstår det en risiko hvis det skapes trengsel, sier Øystein Dahl Johansen, pressevakt i Ruter til Aftenposten.

Søndag klokken 06.00 gikk over 3800 bussjåfører i Oslo og Viken ut i streik. Bussene ble parkert og dette medførste at mange har måtte ty til andre reisealternativer. Mange har heller ikke mulighet til å benytte privatbil til skole, jobb eller møter.

Dette gir et større press på trikk, T-banen og togene enn normalt. Derfor har Ruter AS nå gått ut å bedt folk tenke seg om før de reiser. Det økte presset på kollektivtransporten kan gi en økt smittefare av Covid-19.

Hvofor streiker bussjåførene

Bussjåførene streiker for en høyere lønn og betalt sikkerhetskontroll av bussen. I dag er en begynnerlønn for bussjåførene på rundt 360.000 kroner. Dette er godt under en industriarbeider lønn, som bussjåførene var lovet tilbake i 2006.

– Vi er skuffet over at arbeidsgiver ikke forstår at bussjåførene har blitt hengende etter lønnsmessig. Vi har en enighet fra tidligere om at lønna skal nærme seg industriarbeiderlønn, og så får vi et tilbud som går i feil retning. Det er løftebrudd, uttaler forbundssekretær i Fellesforbundet Dag Einar Sivertsen.

I 2006 inngikk arbeidsgiverne og bussjåførene en avtale på at lønn skulle ligge mer på linje med industriarbeiderlønn. De siste årene er avstanden til industriarbeiderlønnen blitt stadig større.

– Vi opplever at arbeidsgiversiden bruker pandemien vi er oppe i som et påskudd. Busselskapene er ikke i noen krise og nesten ingen sjåfører er permittert. Likevel skal sjåførene nok en gang ta til takke med smuler. Det finner vi oss ikke i, slår forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes fast. Han legger til at busstreiken raskt kan gjelde hele landet. 12.000 bussjåfører kan innen kort tid bli tatt ut i streik om ikke partene snart setter seg ved bordet igjen og blir enige.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.