BK Invest med nytt el-buss merke
BK Invest AB har fått salgsrettingheter til den elektriske bussen Orion-E fra Mellor. Nå satser de på en salgssuksess i hele Skandinavia. Kanskje mest av alt det Norske markedet, som er sterkt økende på elektriske busser.
Reine Josefsson hos BK Invest har stor tro på den nye elektriske bussen Orion-E fra Mellor. Bussen er en lavgulvsbuss med god kapasitet tross sin korte lengde.
Den 7.5 meter langde bybussen er bygget på Fiat Ducato understell men har elektrisk motor fra Brusa med en kapasitet på opp til 158kw og batteri fra CALB/EMOSS som har kapsitet på 72kWh.
Bussen som om kort tid kommer på det skandinaviske markedet vil ha 12 sitteplasser i tillegg til rullestolplass og flere ståplasser. Døren fremme er bred nok for rullestol og har en rampe nedfelt i gulvet.
Bussmagasinet fikk testkjøre bussen forleden. Den har en god akslerasjon og triller lydløst gjennom sentrumsgatene. En sitter høyt og har god oversikt som sjåfør av bussen. Passasjerene stiger ombord like bak forhjulene og får god kontakt med bussjpføren. Setene er plassert i 2+1 løsning gjennom bussen, selv om bredden en lik stor buss. Men dette gir en god bredde mellom seter når en skal bevege seg gjennom bussen.
Den elektriske motoren er kraftfull og gir en myk oppstart, men også et godt fraspark opp bakker. Ved nedbremsing blir energien regenerert til batteriene. Batteriene er plassert fremfor motor og også bakerst i bussen. De kan lades med «over-natten-lading».
Vekten av batteriene er rundt 600 kilo og kan plasseres for best mulig vektfordeling. Dette gir bra fremkommelighet selv på viterføre. Fremdriten er elektronisk styrt og kan anpasses føreforhold vinterstid.
Under Busworld messen i Kortrijk i oktober vil vi kunne se den skadinaviske utgaven med døren på høyre side, doble ruter og ekstra varme som drives av HVO eller biodrivstoff.
– Vi ser frem til å få denne bussen ut på det Skandinaviske markedet, spesielt Norge, hvor interessen for elektriske busser er sterkt økende, sier Reine Josefsson hos BK Invest AB.