Behovet for kollektivtransport vil øke med 60-70% innen 2050

I jakten på mindre utslipp og mer bærekraftig transportløsninger, så vil behovet for kollektivtransport øke med rundt 60 til 70 % innen 2050. Flere og flere flytter inn til de større byene og færre ønsker å ha en privatebil. Solaris er med på dette med flere nyheter på lager. En av planene er å produsere og bygge busser i Nord Amerika.

En av de største bussprodusentene i Europa har i dag pressekonferanse hvor de legger fra sine tanker for fremtiden. Solaris produserer over 1400 busser i året og eksportere de fleste av disse til land utenfor Polen.

Solaris har virkelig tatt inn over seg at fremtiden er elektrisk. I 2022 var året da Solaris produserte flere busser med alternativ drivlinje, enn diesel. 60 prosent av det totale antall produserte busser var med ulike alternative drivlinjer, som elektrisk, hydrogen og gass.

Nå girer de opp mot fremtidens krav til nullustlippsbusser. EU har satt en dato for når alle nye bybusser skal være av nullustlippsløsning. 2030 er året. Så det er bare syv år igjen.

Men samtidig så øker presset på kollektivtransporten. Flere og flere parkere bilen, eller rett og slett aldri tar førerkort. En av grunnene er at det er lettere å komme seg frem i de store byene. Det er stor fokus på gode kollektivløsninger og buss er en viktig del av dette. Solaris tror at behovet vil øke med mellom 60 og 70 prosent innen 2050. Og de ønsker å være en del av dette.

Og veien til dette er ikke bare batterielektriske busser. Solaris satser også stort på hydrogen som et alternivt drivstoff. Det øker rekkevidden på bussene og skåner det elektriske nettet i og utenfor byene.

Ordreinngangen hos Solaris busser ligger på over 1600, hvor 86 prosent av disse vil ha alternativ drivlinje. 183 av disse skal innen kort tid i drift i Oslo. Og dette var Solaris sin største ordre på batterielektrisker busser når den ble signert. Nå skal det også levere 250 batterielektriske busser til Milano i Italia.

Innen 2040 skal det være 1,75 millioner miljøvennlige busser med alternativ drivlinje på veien verden over. Det er 62 prosent av alle bussene i verden. Utviklingen går fort og politikere er utålmodige. Dette er med å få frem nye og bærekraftige løsninger som gir en bedre hverdag. Ikke bare for de reisende, men også operatørene og sjåførene.

Solaris er aktive på bærekraftige løsninger. For kort tid siden ble det levert 14 dobbelleddbusser med batterielektrisk drivlinje til Ålborg i Danmark. Og i Tyskland skal det innen kort tid bli levert Urbino Hydrogen. To leddbusser og ti solobusser.

En helt ny batterielektrisk leddbuss lanseres nå. Bussen har en ny batteriteknologi med lengre rekkevidde. Batteriene blir kun monert på taken og nå kan også Solaris bli kvitt motorkassen bak i dere busser. Dette gir opp til fire ekstra sitteplasser.

Solaris vil fase ut produksjonen av busser med dieselmotor helt og fra 2027 skal de bare produsere busser med bærekraftig alternativ drivlinje.

De ser også på å levere busser til den nordamerikanske markedet inne kort tid. Planen er å bygge Solaris busser i USA.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.