Batterielektrisk og hydrogen fra Quantron
Det kanskje noe ukjente merket Quantron fra Tyskland og Asia lanserer nå deres helt unike 12 meter buss. Denne vil kunne leveres både som batterielektrisk og hydrogen.
Bybussen fra Quantron tilbys i to versjoner: I batterielektrisk varianten kan bilen bestilles allerede i slutten av 2021, som en hydrogendrevet brenselcelle fra våren 2022.
Det som er unikt med bussen er at den er i samme prisklasse til vanlige dieselbusser. Kjøretøyet bygges i nært samarbeid med Quantron-investor og strategiske partner Ev Dynamics, et europeisk-asiatisk sammensluttning av selskaper som spesialiserer seg på elektrisk og hydrogenbasert mobilitet. Både batteriene (CATL) og brenselcellene (Ballard Power) kommer fra verdens ledende produsenter av de respektive teknologiene.
«Flere tusen busser har allerede blitt produsert. Disse har fungert vellykket i Asia i årevis,» sier Miguel Valldecabres Polop, administrerende direktør i Ev Dynamics.
Med fullt elektrisk drift oppnår bussen en maksimal effekt på 250 kW. Rekkevidden er opptil 280 km, noe som gjør bilen ideell for daglig bybruk. Ladestyrken er opptil 80 kW med en batterikapasitet på opptil 422 kWh. Batteriet lades via en europeisk standardplugg CCS 2 innen 3 til 6 timer, avhengig av batteristørrelsen. Dette betyr for eksempel at bybussen er fullt operativ etter lading over natten.
Batterisystemet er tilpasset de respektive driftskravene og er kompatibelt med forskjellige ladeløsninger. Bussen har kapasitet for opptil 95 passasjerer. Utstyret for optimal passasjer- og førerkomfort samt interiør og utvendig design er tilgjengelig i et bredt spekter av spesifikasjoner og stil for å tilfredsstille individuelle kundekrav.