Avtalen mellom Volvo Buses og Sunsundegui er klar

Nå er den formelle avtalen mellom Volvo Busses og den spanske busskarosseribyggeren Sunsundegui undertegnet. Produksjonen starter neste år, og de første bussene er klare for det europeiske markedet i 2025.

Sunsundegui skal produsere karosserier til Volvo-modellene 9700 og 9900, altså langrute- og turbusser. Dette er et resultat av at Volvo selv legger ned sin karosseriproduksjon og heretter konsentrerer seg om chassiser. Det vil være mulig å legge inn ordre på disse bussene innen årsskiftet.

Dobbeltdekkeren 9700 DD kommer imidlertid fortsatt å bli bygd hos Carrus Delta i Finland. Volvo har dessuten anledning til å benytte andre påbyggere for å tilpasse løsninger på forskjellige markeder rundt om i verden. Volvos egen chassisproduksjon kommer fortsatt til å skje ved Volvo-fabrikkene i Borås og Uddevalla i Sverige.

Vi har tidligere meddelt at Volvo har undertegnet avtale med den egyptiske karosserileverandøren MCV når det gjelder by- og forstadsbusser.

Endringene hos Volvo Buses kommer i liten grad til å merkes hos kundene, ettersom Volvo fortsatt er kontaktpunktet innenfor både salg og ettermarked.

Bildet øverst: Anna Westerberg, administrerende direktør for Volvo Buses, og José Ignacio Murillo, administrerende direktør for Sunsundegui, har nå undertegnet avtalen om at den spanske påbyggeren skal levere karosserier på Volvo 9700 og 9900.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.