Tromsø får halvparten av pengene de var lovet
Det kreves mye av byene som ønsker å ta del i belønningsordningen fra staten. Pengene som skal gå til kollektivtransport og bedre fremkommelighet for syklende kommer godt med, men til gjengjeld må byene vise til økning i antall reisende og redusert bruk av privatbiler. Her nådde ikke Tromsø helt opp.
– Folk trenger effektive transportløsninger som gir god mobilitet. Jeg ønsker vi får til kollektivtransportløsninger som er så gode at flere innbyggere velger å erstatte privatbilen med andre løsninger på hverdagsreisene. Belønningsordningen skal bidra til å gi innbyggerne bedre fremkommelighet og renere lokalmiljø. Da trenger vi tiltak som styrker kollektivtransporten, arealpolitiske virkemidler og tiltak for økt bruk av sykkel og gange. Her kjenner lokalpolitikerne forholdene best – vi får ikke bilistene til å velge bort bilen dersom det ikke er gode alternative reisetilbud, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
I Tromsø økte biltrafikken med hele 2,5 prosent mellom 2016 og 2017. Dette er ikke tall Samferdselsdepartementet ønsker å se. Men på samme tid hadde kollektivtransporten en økning på gele 3 prosent det siste året, og med en samlet vekst hittil i avtaleperioden på 9 prosent.
– Det er positivt at flere sykler og går og at det er vekst i kollektivtransporten. Tromsø vil bli invitert til forhandlinger om en byvekstavtale. En slik avtale vil være et viktig verktøy for å utvikle gode løsninger for et godt bymiljø og bedre fremkommelighet. Ny teknologi og målrettet arealplanlegging er viktige komponenter for å nå målene om nullvekst i persontrafikken med bil, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.