Continental sine dekk tilfredstiller kommende krav
Fra 1. november 2020 må alle busser og lastebiler monterte dekk som tilfredstiller de nye R2 rullemotstandkravene. Continental sine vinterdekk innfrir allerede i dag alle de nye kravene. Og nesten alle de andre modellene fra dekkfabrikken klarer kravene.
I 2009 besluttet EU å introdusere typegodkjenninger for rullemotstand, støynivåer og våtgrep i henhold til UN regulativ 117. Ett nytt “stort E4 nummer” ble lagt til på dekkets sidevegg for å bekrefte typegodkjenning i henhold til UN regulativ 117 for å stegvis erstatte de mindre e4-S nummerene.
Alle dekkprodusenter må forsikre seg om at alle dekk solgt i Europa og tilknyttede land kommer innunder de nivåer og begrensninger i støy og rullemotstand som er definert i R117. Typegodkjenningsmyndighetene utsteder R117 sertifikatet. Dette nummeret må være synlig på dekkets sidevegg og inkludere SxRx nivåene.
Kort fortalt så settes det strengere krav til rullemotstand og merking av dekk. Contineltal som er en av de største dekkleverandørene til busser har i dag klare de aller fleste dekkene til de nye reglene trer i kraft. Og alle vinterdekkene innfrir allerede nå kravene.
-I den senere tid har det i stigende grad blitt mange diskusjoner og påstander både i dekk- og transportbransjen i Norge grunnet påstander fra en av våre konkurrenter om hva de nye kravene til Last og Buss dekk vil innebære. Vi i Continental ønsker derfor å innformere mer i detalj om de nye kravene til last og buss dekk, skriver Jan Bjerkli Salgs og Markedsdirektør CVT Continental Dekk Norge AS.
-Fra 11/2020 innføres disse kravene til alle last og buss dekk som skal selges i Europa. Med andre ord innebærer de nye kravene ikke at mønsterdybde nødvendigvis må reduseres eller at norsk transportbransje må belage seg i mindre grad på å kunne kjøre fra høst til høst uten å skifte dekk. Det vil være respektive dekkprodusents teknologi som i så fall begrenser dette, skriver han videre.
-Vår teknologi på disse områdene er svært langt fremme, og nå blir også strengere krav innført i Europa for å tvinge dekkprodusentene til å utvikle mer miljøvennlige produkter, avslutter han.