Forus PRT lanserer Nordens første dedikerte kjøretøy for kartlegging av autonome shuttletraséer
Benytter verdensledende sensorteknologi for å kartlegge interaksjon med andre kjøretøy og myke trafikanter.
Forus PRT har i samarbeid med Delta IFO og Flaate™ Mobilitet utviklet en avansert, rullende datainnsamler spesifikt for simulering og kartlegging av kommende veistrekk for selvkjørende kjøretøy. Forus PRT er det første selskapet i Norden som tar en slik tilnærming i bruk for å kartlegge nye ruter for selvkjørende shuttlebusser på en mest mulig helhetlig måte.
– Vi trenger å vite så mye som mulig om de områdene vi skal operere i og har med Flaate™ Surveyor en mulighet til å kjøre i planlagte traséer før oppstart med shuttlebuss for å innhente data om trafikkbildet, uttaler daglig leder Linn Terese Marken i Forus PRT.
Ingrid Feyling fra Forskningsnettverket for Miljøvennlig Energi ved Universitetet i Stavanger fikk mandag æren av å avduke kjøretøyet for Forus PRT. Avduking skjedde på Forus i forbindelse med et studentarrangement initiert av Forus PRT og samarbeidspartnere for et tettere samarbeid med akademia.
Forus PRT har siden 2013 arbeidet med å utvikle autonome kollektivløsninger og startet i 2016 opp med Nordens første omfattende utprøving av selvkjørende shuttlebusser. Nå merker selskapet økt interesse fra flere regioner Norden og er i disse dager i ferd med å etablere en driftssentral beregnet for 24 timers drift.
Hovedsensorikken ombord i Flaate™ Surveyor er levert av Delta IFO og Mobileye, og gjenkjenner og klassifiserer blant annet fotgjengere, syklister, biler, busser, motorsykler, trafikkskilt med mer. Mobileye-sensoren kan også monteres i vanlige kjøretøy for å redusere fare for trafikkulykker, blant annet ved å gi synlige eller hørbare varsler ved fare for uhell.