Nye Mercedes-Benz Tourismo er her 

I dag lanserer Mercedes-Benz deres nye generasjon av Tourismo. En skikkelig «all-rounder» kalles den internt. 

Spenningen har vært til å ta og føle på. Endelig er ventetiden over. Nye Mercedes-Benz Tourismo ble i dag lansert på Brussel Expo. En høyde og fire grunnlengder er utgangspunktet. 

Salgssuksessen til Mercedes-Benz har fått en arvtaker etter over 20 år på markedet med første og andre generasjon. Over 26.000 busser av generasjon en og to har blitt solgt frem til nå. 

12,1 og 13,2 meter med to aksler, samt 13,2 og 13,95 meter med tre aksler. Med en kapasitet på lengste modell på godt over 60 seter med minste seteavstand. 

Ønsker en å kjøpe den korte Tourismo K, så får en denne kun som 2. generasjon, da kort versjon av nye Tourismo ikke kommer enda på en stund. Når det gjelder Super Høy Dekker SHD, så kommer ikke denne til Europa, men finnes i dag under navnet Travego på det tyrkiske markedet. 

Nye Tourismo kommet med to grunnmotorer. Minste på 7.7 liter og 354 heste krefter (Om 936). Så finnes det flere effektuttak på 10 liters versjonen (OM 470) hvor den kraftigste yter 456 heste krefter. 

På det europeiske markedet så kan nye Tourismo leveres med manuell girkasse eller automatisert manuell girkasse (Powershift) med ecoroll ved bruk av PPC system. ZF Ecolife er kun tilgjengelig for Storbritannia.

Nye Tourismo tar arven videre og legger til en rekke nyheter som vil gjøre arbeidsdagen lettere, sikkerheten i førersete og bedre trygghet for selskapet når det gjelder service og vedlikehold TCO. 

Førerplassen er nøye utviklet i samarbeid med sjåfører. Alt er hvor en forventer å finne det. Utsikten fra førerplassen er forbedret, det samme gjelder speil. 

Ny generasjon av frontkollisjon gard. Og nye Aktiv Bremse Assistent ABA 3 kan trolig avverge frontkollisjon helt opp til 60km/t. Og redusere omfanget av en kollisjon over den hastigheten. ABA 4 kommer noe senere. 


Sikkerhet er noe Mercedes-Benz tar på fult alvor. Derfor var det naturlig og integrere deres unike front kollisjons gard. Dette inneholder underkjøringshinder og en modul som flytter sjåføren bakover i bussen ved frontkollisjon. 

Men før en kollisjon så slår en hel rekke varslinger inn. Først kommer en kaffekopp opp i display, denne føler på kjøringen din og varsler når den anbefaler deg å ta en pause. Filvarsler gir varsel med vibrasjon i sete om en kjører over den hvite eller gule stripen i veien. Aktiv bremse assistent varsler først med lyd før den automatisk bremser bussen om ikke sjåføren gjør noe. 

I tillegg har hele bussen et kraftig skjelett som tilfredsstiller de mye strengere krav ved sidevelt R66.02. Fem kraftige «veltebøyler» finnes gjennom hele bussen som gjør at den ikke knekker sammen ved rullvelt. 

Sjåføren som opplever en eller annen for form for avbrudd kan koble bussen automatisk opp mot 24timers service som igjen kobler bussen opp mot nærmeste verksted om nødvendig.

Mercedes-Benz har fokus på universell utforming og selvfølgelig kan også nye Mercedes-Benz Tourismo leveres med rullestolheis. Denne er plassert like bak forhjul og ligger flatt i første del av bagasjerommet. En utvendig dør gir tilgang til rullestolplass innvendig. Setene her er montert i skinner og kan fjernes/flyttes ved behov. 

– Det er ikke til å skyve under en stol at jeg ble noe skuffet over den nye Tourismoen. Det er lite innovativt ved den og designen er relativt kjedelig, sier redaktør Tom Terjesen. Han ser likheten med Setra Comfort Class, bare enklere i designen. 

– Jeg hadde forventet mer fra Mercedes-Benz, men på den andre siden, så skjønner jeg tanken med å holde det enkelt. Markedet for ekspressbusser er sterkt økende og de krever enkle busser med høy holdbarhet til en rimelig pris. Jeg tror Mercedes-Benz er på rett spor her, sier han videre. 

Saken oppdateres… 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.