ZF TraXon gir en ny reiseopplevelse og et lavere forbruk
ZF har tatt frem TraXon som deres arvtaker for dagens As-Tronic. Modulgirkassen vil gi de reisende en ny opplevelse og lavere forbruk.
ZF As-Tronic har vært på markedet i mange år nå. Det har vært snakket mye om arvtakeren til den 12 trinns automatiserte manuelle girkassen. Nå er den her og i dag finnes den under utprøving i flere busser. Inne kort tid kan en få turbussen med neste generasjon girkasse.
ZF TraXon er en modulgirkasse som kommer i 12 og 16 gir. Den kan settes sammen med ulike moduler, alt etter hva den skal brukes til. Singel eller dobbel cluths, elektromotormodul med mer. I tur- og ekspressbuss vil 12 trinns utgaven være eneste aktuelle, da 16 trinns er tilpasset lastebiler.
Den kommer med ulike programvarer for å både gi en behagelig reise og lavt forbruk. Målinger som er utført så støyer den 35 prosent mindre, som er seks desibel lavere enn As-Tronic og det er absolutt merkbart. Den har også start/stopp funksjon, som slår av motoren ved stopp for rødt lys eller andre litt lengre stopp. Den er også mulig å koble opp mot en forutsenende GPS som gir best mulig gir/turtall for topografier, alt for å spare drivstoff og dermed mindre farlig utslipp.
Kombineres den med en elektromotor som sitter mellom cluths og selve girkassen, kan en få en myk oppstart selv på tomgang ut fra holdeplass. Med denne modulen blir bussen hybrid og sparer dermed miljøet for ytterligere utslipp. Systemet gjør at en kan velge mindre motor og få hjelp av elektroenheten til oppstart, utkjøring fra holdeplass eller som ekstra dytt i bakkene. I tillegg regenererer den energi tilbake til batteriene ved utrulling og nedoverbakker.
Systemet kan kombineres med ulike batteristørrelser alt etter behov av passasjer og bagasjekapasitet, samt ruten den skal brukes på. Ved å lade opp batteriene over natten, kan den ha en totalt utslippsfri oppstart.
Flere bussleverandører har allerede nå ZF TraXon til utprøving. Nederlansk bussleverandør er en av disse som har testet systemet over en tid og er positivt overrasket. Spesielt nevnte de myk drift og lavt støynivå. Girkassen blir levringsklar i busser i løpet av 2017.