Fremtidens bybusser på maursyre?

VDL Bus & Coach og Team FAST vil samarbeide om utviklingen av verdens første bybuss som kjører på maursyre.

Lag FAST , en gruppe studenter fra Eindhoven University of Technology, presentert  en modell bil som kjører på maursyre (metansyre) i januar 2016.
– Vi har flytende strøm, sier Tim van Lohuizen av Team FAST.
– Og vi ser frem til utfordringen med å videreutvikle vårt system for bruk i busser med VDL Bus & Coach.
– Vi er stadig på utkikk etter nye teknologier som gjør det enklere å utvide rekkevidden av utslippsfri transport. Omdannelsen av maursyre til hydrogen er en av disse nye og lovende teknologiene, sier Menno Kleingeld, administrerende direktør VDL Aktivere transportløsninger (VDL ETS).

VDL ETS fokuserer på den strategiske betydningen av E – Mobility og utfører alle pre – utviklingsprosjekter i området av innovative transportløsninger innenfor VDL Groe.

Maursyre som drivstoff
Maursyre, eller metan- syre, er et kjemisk stoff som også forekommer i naturen. Som et kjemisk produkt det er brukt for ulike bruksområder. Forskere ved Eindhoven teknologiske universitet har oppdaget en måte å raskt og effektivt omdanne hydrogen i flytende maursyre og tilbake igjen til hydrogen. Maursyre som flytende energibærer kan lagres og transporteres mye lettere. Eksisterende bensinstasjoner kan benyttes for energitilførsel, fordi en buss som kjører på maursyren ikke må lades opp, men i stedet fylles opp med maursyre, som en skulle fylt en tank med diesel. Dette betyr ingen utslipp av skadelige gasser og et mye større område enn hva som er vanlig for biler med alternative drivlinjer.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.