400 millioner til kollektivtransporten

– Regjeringen fortsetter innsatsen for å styrke kollektivtransporten i byene. Fremkommelighet, bedre byluft og trafikksikkerhet for alle reisende er viktige mål. Sammen med Venstre og KrF økte vi derfor bevilgningene til belønningsordningen for kollektivtransport til 1 380 millioner kroner – 40 prosent høyere enn opprinnelig planlagt i Nasjonal transportplan. Nå deler vi ut 400 millioner kroner ekstra til 9 byområder, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Storbyområdene har i vår konkurrert om 400 millioner kroner. Dette er midler fra belønningsordningen som kommer i tillegg til allerede avtalte midler. Forslagene fra de 9 byområdene er nå vurdert, og fordelingen av midler er slik:

400 millioner kroner ekstra til 9 byområder – 1380 millioner kroner totalt

  • Oslo/Akershus 150 mill. kr (for 2016 totalt 430 mill. kr)
  • Bergen 60 mill. kr (for 2016 totalt 200 mill. kr)
  • Trondheim 60 mill. kr (for 2016 totalt 230 mill. kr)
  • Stavanger 40 mill. kr (for 2016 totalt 100 mill. kr)
  • Kristiansand 30 mill. kr (for 2016 totalt 110 mill. kr)
  • Buskerudbyen 15 mill. kr (for 2016 totalt 95 mill. kr)
  • Grenland 15 mill. kr (for 2016 totalt 75 mill. kr)
  • Nedre Glomma 15 mill. kr (for 2016 totalt 65 mill. kr)
  • Tromsø 15 mill. kr (for 2016 totalt 75 mill. kr
  • Sum 400 mill. kr (for 2016 totalt 1380 mill. kr)

– Storbyområdene tenker i mange tilfeller godt og kreativt om hvordan utfordringene med trafikkvekst, luftkvalitet og fremkommelighet skal løses. Lokalt engasjement er avgjørende for å finne gode løsninger. Nå er det opp til storbyområdene selv å prioritere hvordan disse ekstramidlene skal brukes, sier samferdselsministeren.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.