Busworld Tyrkia for 6. gangen

Den sjette utgaven av Busworld Tyrkia åpner i april dørene for publikum. Det er blitt en fast tradisjon at Busworld organisasjonen samarbeider med HKF Varemesse om utstillingen som holder hus bare noen hundre meter fra den internasjonale flyplassen, Ataturk.

Den aller første Busworld-messen ble avholdt i Belgia så langt tilbake som i 1971. Siden da har messen vokset seg til å bli en internasjonal bussmesse med en rekke messer spred ut over verdenskartet. Busworld Tyrkia er en av de største messene, utenom hovedmessen i Kortrijk, Belgia.

I 2014 var det hele 248 bedrifter som stilte ut på messen i Tyrkia. Derav var hele 170 lokale bedrifter fra Tyrkia og 78 var fra hele 26 forskjellige land. Og hele 12.425 besøkte messen i de fire dagene dørene var åpne.

I år går Busworld Tyrkia av stabelen fra 14. til 17. april i hall 9, 10 og 11 i Istanbul Expo Center, vegg i vegg med den internationale flyplassen Ataturk.

Det unike med Busworld Tyrkia er at denne messen i stor grad fokuserer på leverandører av komponenter til bussindustrien. Den gir en god mulighet for direkte kontakt mellom påbygger og leverandør. I tillegg stiller de fleste store bussleverandører ut sine nyeste produkter.

Tyrkia innførte ved årskiftet Euor VI som utslipskrav på nye tunge kjøretøy. Derfor er årets utstilling ekstra viktig for leverandører av tur- og rutebusser, samt chassiser og drivlinjer. For Tyrkia er fremdeles stor på påbygger av både buss og lastebiler.

I 2015 ble det eksportert ikke mindre enn 44.440 busser i alle størrelser fra Tyrkia til verden. Dette gjør Tyrkia til et av de største bussprodusenter i vår del av verden. Men de leverer ikke kun Euro VI fremover. Grunnet dårlig dieselkvalitet og lavere krav til utslipp i enkelte deler av verden, så produseres det busser i Tyrkia som tilfredstiller kravene fra Euro II og opp til Euro VI, alt etter hvilket marked og region bussene skal eksporteres til.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.