Ruter AS hadde en passasjervekst på 4.7 prosent i 2015
Nye tall fra Ruter viser en økning på 4,7 prosent i 2015. Dette tilsvarer 15 millioner nye påstigninger, noe som betyr 41 000 flere reiser hver eneste dag i fjor.
I Oslo var veksten i 2015 på fem prosent, mens i Akershus var det en trafikkvekst på 3,8 prosent.
– Vi er godt fornøyde med fjorårets resultater. I Oslo leverer vi sterkt gjennom hele året og når målet på fem prosent. Spesielt gleder vi oss over at satsingen i Akershus fra sensommeren 2015 allerede viser gode resultater, og i siste halvår og frem til i dag, har vi her en vekst på 6 prosent, sier administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen.
41.000 flere reiser hver dag
Totalt sett ble det gjort 341 millioner kollektivreiser i Oslo og Akershus i 2015. Dette er en økning med hele 15 millioner reiser, noe som utgjør 41 000 nye passasjerer hver eneste dag i 2015.
– Ruter leverer på nytt svært imponerende resultater. Jeg er spesielt glad over at kundene er så fornøyde med tilbudet. Det lover godt når vi i årene fremover vil få enda flere til å reise kollektivt. Kollektivtransporten er helt avgjørende for å gjøre Oslo til en fossilfri by. Byregjeringen er tydelige på at vi vil sikre bedre fremkommelighet for kollektivreisende, blant annet gjennom å redusere biltrafikken. Samtidig vil vi prioritere bygging av ny sentrumstunnel og trikk på Ring 2 for å gjøre tilbudet enda bedre i årene som kommer, sier Lan Marie Nguyen Berg, byråd for miljø og samferdsel i Oslo.
Flest reiser med buss, mens T-bane og tog har størst vekst
Det er bussene som frakter flest passasjerer, med over 140 millioner reiser i 2015. Deretter kommer T-banen med 94,4 millioner reiser, og trikken med 54,5 millioner. Størst vekst i 2015 finner vi på T-banen med 7,8 %, og tog tett fulgt av trikk.
– Det er helt klart de skinnegående alternativene som må frakte de store folkemassene inn og ut av Oslo sentrum. Strategien med at bussen frakter passasjerene til tog og T-bane i Akershus, er helt sentral for å kunne frakte alle som bor i Akershus, men jobber i Oslo, til og fra jobb. Dette gjør også at vi kan ha et større fokus på lokale bussruter i Akershus, og vi kommer til å jobbe for et enda bedre busstilbud i fylket, spesielt til og fra regionbyene våre, sier Fylkesordfører i Akershus, Anette Solli.
– Den formidable veksten i passasjertall på T-banen i 2015 er et resultat av langsiktig og målrettet arbeid, både innenfor effektivisering av trafikktilbudet og investeringer i infrastruktur, banestrekninger og stasjoner. I år er det 50 år siden vi fikk T-bane i Oslo, og det er gledelig å se at vi i løpet av 2016 med all sannsynlighet vil passere 100 millioner årlige reisende. Den varslede satsingen på nye store T-bane- og kollektivtrafikkprosjekter legger grunnlaget for ytterligere vekst også i årene fremover, sier sporveissjef Cato Hellesjø.
Mer fornøyde i Oslo enn i Stockholm
Kundene virker også å være fornøyde med tilbudet. I følge den Europeiske BEST-undersøkelsen, der 9 europeiske byer deltar, sier over 72 prosent av befolkningen at de er fornøyde med tilbudet. Dermed har Oslo og Akershus Skandinavias mest fornøyde kollektivpassasjerer.